An Investigation into the Extraction of Melodic and Harmonic Features from Digital Audio
Date
2017-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Stellenbosch : Stellenbosch University
Abstract
ENGLISH ABSTRACT: Approaches towards musical pitch analysis by software are presented with
unique interpretative challenges in the inherent complexity of presenting results
that are not only adequate for scientific researchers but also of relevance to
musical practitioners. The cognitive representation of musical pitch arrangement
is tied to societal conventions, canonical practices and their listeners
expectations. These conventions are by no means universal. Different traditions
of music may make very different uses of pitch space, and have very
different associated ideas of ‘tonalities’, and intervals. It is considered in this
research that a complex mathematical model of pitch space may flesh out a
suitably unbiased model of musical sensation with which one may describe the
many discrepancies that exist between, and within, differing sociologically defined
canons of musical pitch theory. This research describes such a practical
approach towards such a suitably complex methodology of pitch data interpretation
and proposes a music information retrieval system based upon these
findings.
AFRIKAANSE OPSOMMING: Benaderings tot toonhoogte-analise in musiek deur middel van sagteware staar unieke uitdagings in die gesig ten opsigte van die lewering van resultate wat geskik is vir beide navorsing en die praktyk. Die kognitiewe voorstelling van musikale toonhoogte berus op maatskaplike konvensie, kanonieke praktyke en die verwagtings van luisteraars. Verskillende tradisies van musiek wend die toonhoogtespektrum op verskillende wyses aan en het uiteenlopende idees omtrent ‘tonaliteit’ en intervalle. Hierdie navorsing wend ’n onbevooroordeelde toonhoogtepersepsiemodel aan om die verskille tussen die verskeie sosiologiese interpretasies van toonhoogte uit te lig. ’n Metodologie om toonhoogtedata te interpreteer word in hierdie navorsing geïmplementeer en ’n inligtingherwinningstelsel is op grond daarvan ontwikkel.
AFRIKAANSE OPSOMMING: Benaderings tot toonhoogte-analise in musiek deur middel van sagteware staar unieke uitdagings in die gesig ten opsigte van die lewering van resultate wat geskik is vir beide navorsing en die praktyk. Die kognitiewe voorstelling van musikale toonhoogte berus op maatskaplike konvensie, kanonieke praktyke en die verwagtings van luisteraars. Verskillende tradisies van musiek wend die toonhoogtespektrum op verskillende wyses aan en het uiteenlopende idees omtrent ‘tonaliteit’ en intervalle. Hierdie navorsing wend ’n onbevooroordeelde toonhoogtepersepsiemodel aan om die verskille tussen die verskeie sosiologiese interpretasies van toonhoogte uit te lig. ’n Metodologie om toonhoogtedata te interpreteer word in hierdie navorsing geïmplementeer en ’n inligtingherwinningstelsel is op grond daarvan ontwikkel.
Description
Thesis (MPhil)--Stellenbosch University, 2016.
Keywords
Harmonic analysis (Music), Melody, Greek Harmonic Theory, Intonation, Harmony, Helmholtz, Hermann von, 1821-1894, UCTD