
LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

339 
 

 

 

Kroniek van ’n mondigwording? 
’n Mediageskiedkundige herevaluering van die 

WVK, Naspers en Afrikaanse joernalistiek 
Lizette Rabe 

Lizette Rabe, Departement Joernalistiek, Universiteit Stellenbosch 

 

Opsomming 

Hierdie artikel bied ’n mediageskiedkundige oorsig oor ’n episode in die Afrikaanse 
mediageskiedenis wat ná 20 jaar steeds omstrede is en kommentaar ontlok, maar wat in 
nabetragting as ’n “mondigwording” van die Afrikaanse joernalistiek gesien kan word. Dié 
episode was die breuk in 1997 tussen ’n hoofsaaklik ouer generasie Afrikaanse medialeiers 
en ’n jonger generasie oor die kwessie of die eertydse Afrikanernasionale mediahuis 
Nasionale Pers by die Waarheid-en-Versoeningskommissie (WVK) ’n voorlegging moes 
maak oor die jare tussen 1960 en 1994. Die benadering vir hierdie artikel is vanuit ’n 
mediageskiedkundige perspektief, wat eers as konteks bespreek word. Dit word gevolg deur 
’n bespreking van die Afrikanernasionale drukmedia met die fokus op Naspers en sy filiaal 
Nasionale Koerante. ’n Kort bespreking oor die begrippe lojale verset en oop gesprek – as 
sleutel om die gebeure te probeer ontsluit – volg. Daarop word ’n oorsig oor die WVK as 
agtergrond aangebied, waarna ’n uiteensetting van die gebeure soos wat dit ontvou het, nie 
net as ’n interne stryd nie, maar vanweë die beriggewing daaroor, ook ’n openbare een, 
weergegee word. Ondanks die destydse bitter breuke, wat intussen geheel is, kan ’n mens in 
nabetragting sê dat dié episode as ’n noodsaaklike mondigwording vir die Afrikaanse 
joernalistiek in sy geheel gesien kan word – ’n geleentheid waar hy homself nuut kon 
posisioneer in ’n nuwe mediapolitieke ekologie, en waarmee hy vir homself noodsaaklike 
kulturele kapitaal vir ’n nuwe toekoms verwerf het. 

Trefwoorde: Afrikaanse joernalistiek; Afrikanernasionalisme; lojale verset; Media24; 
mediageskiedenis; mondigwording; Nasionale Koerante; Naspers; oop gesprek; Waarheid-
en-Versoeningskommissie 

  



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

340 
 

Abstract 

Chronicle of a coming of age? A media-historiographical revisit: The TRC, Naspers and 
Afrikaans journalism 

This article provides a media-historiographical overview of an episode in Afrikaans media 
history that is still controversial after 20 years, but which can be seen as a “coming of age” of 
Afrikaans journalism. This episode was the serious disagreement in 1997 between a mainly 
older generation of Afrikaans media leaders and journalists and a younger generation on the 
issue of whether the former Afrikaner-nationalist media company Nasionale Pers should do a 
submission to the Truth and Reconciliation Commission (TRC) about the years between 1960 
and 1994. The media-historiographical perspective is first discussed as context. This is 
followed by a discussion on the development of the Afrikaner-nationalist print media with the 
focus on Naspers and its Nasionale Koerante division. A brief discussion about the concepts 
of loyal resistance and open dialogue as keys to try to unlock the events follows. An 
overview of the TRC is presented as a background, in which an exposition of the events as 
they unfolded, not only as an internal struggle, but also a public one, is presented. In spite of 
the bitter fractures at the time, one can state that, in hindsight, this episode can be seen as an 
essential turning point for Afrikaans journalism, as it was an opportunity for it to position 
itself in a new media political ecology; and indeed, through this episode Afrikaans journalism 
acquired vital cultural capital for itself for a new future. 

The “TRC rebellion” (Du Plessis 2015:81) can be regarded as a turning point for Afrikaans 
journalism 20 years after the clash between the leadership of the then still Afrikaans media 
company Nasionale Pers (now Naspers, with Media24 its subsidiary publishing the original 
Naspers titles) and a new generation of young leaders. The clash was the result of the TRC’s 
request to this former Afrikaner-nationalist company to make a submission about the years 
between 1960 and 1994 (thus broadly between the Sharpeville tragedy in March 1960 and the 
first democratic elections in April 1994), and specifically the media’s role in this period. The 
company decided not to comply, and this decision was challenged by the “young Turks” 
generation. This led to a major break between the older generation of Naspers leaders, 
embodied by Ton Vosloo, then chair of the Naspers Board, and the younger generation, 
embodied by Tim du Plessis, then deputy editor of Beeld newspaper. This episode is still 
topical in Afrikaans media and still provokes sporadic commentary, such as in Van Deventer 
(2015), and is seen as of such importance that Vosloo (2015:78) is of the opinion that “it has 
a place in history". 

A media-historiographical point of departure was therefore deemed the most appropriate, 
with a clear delimitation and aim as a descriptive media-historiographical narrative rather 
than a critical analysis. The point of departure includes the fact that the interpretation of 
events remains open, as “views of and theories about people and society are constantly 
changing, [thus] historical interpretations of any given subject also keep changing” 
(Berkhofer, quoted in Berger 2011:156). Babbie and Mouton (2001:403) refer to Weber’s 
“verstehen”, implying that “the researcher must be able to take on, mentally, the 
circumstances, views, and feelings of those being studied, to interpret their actions 
appropriately”. “Verstehen” must also, then, be applied to the Rankean “programmatic 
dictum” to “simply show how it really was” (“wie es eigentlich gewesen” – Carr 1961:3). 
The latter is considered to be “probably” the most famous statement on the nature of 
historiographical writing (Stroud 1987:379). This somewhat simplistic approach to Von 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

341 
 

Ranke, who is regarded as the father of modern source-based historical writing, has been 
critically discussed on various levels since the beginning of the 20th century. Brown (2003:2–
3) argues that history is ultimately a subjective, imagined construction. It also fits into the key 
principle of the “open dialogue”, something that indeed is still “open” and ongoing, as can be 
seen in the interest that the TRC still generates. Other approaches to this article could, for 
example, be from a gender and media perspective, or from the perspective of the political 
economy of media theory. Such critical-analysis approaches, however, require further studies, 
and were not the purpose of this study. Indeed, regarding the field of South African media 
history, there is a lacuna of media-historiographical studies (Rabe 2014, 2016a), and this 
article aims to attempt to fill this gap with its media-historiographical approach to the topic. 
Media history as a focus in the field of media studies is described by Sonderling (1995:87) as 
a fairly recent phenomenon in communication research, with Wigston (2007:5) confirming 
that it is an understudied subdiscipline. 

As context for the development of Afrikaner-nationalist media it needs to be briefly stated 
that press freedom was not a given during the colonial period. During the occupation of the 
Dutch East Indian Company a printing press was not even allowed at the Cape (Muller 
1990:1). It was only after the second British occupation (1806) that the descendants of Dutch 
colonists began to develop a need to express themselves as the anglicisation of the Cape 
became a reality (Du Plessis 1943:6). The first British colonial governments did not, 
however, allow press freedom, and it was only after an epic struggle for press freedom that it 
was granted (Rabe 2016b). One can state that a conscious Afrikaner-nationalist press 
originated with the First and Second Afrikaans Language Movements (Giliomee 2012a:219). 
The complex consequences of the South African War (1899–1902) stimulated Afrikaner 
Nationalism, which led to the founding, among others, of De Nationale Pers Beperkt in 1915 
(later Nasionale Pers, and from 1998 Naspers). By 1997, the year in which the TRC media 
hearings took place, the company had reinvented itself decade after decade, and already 
positioned itself as a future media technology firm. Nasionale Koerante became a division of 
Nasionale Pers, and later became a part of the new subsidiary Media24 when the company 
unbundled and restructured in 2000. Naspers newspapers had a complex editorial positioning, 
as was recently again alluded to in an article on how Naspers made donations to the National 
Party (NP) (Declassified: Apartheid profits 2017). Afrikaner journalists saw their relationship 
with the NP as linked, but not subservient (Vosloo 1996:112–6). What was not generally 
known, was that Naspers did prepare a submission to the TRC in 1997, although it was never 
submitted (Scholtz 1997). 

In the meantime, pressure increased from especially Beeld’s editorial team – but also from 
elsewhere in the company – to testify (Friedman 1997). As Du Plessis (2015:84) wrote: 
“Naspers’s dismissive attitudes disappointed me; I thought the company was making a 
historical mistake. During the TRC sessions the whole country was listening, not only to what 
was said, but also to how it was said.” The internal struggle spilt over into the public domain 
through the reportage on the disagreement, even on to the front pages. Although the final 
number is uncertain, about 127 Naspers employees each made an individual submission to 
the TRC. The National Archives in Pretoria, where the TRC’s documents are held, has a 
record of about 40 statements (Du Plessis 2015:88). The declaration is attached as Annexure 
A (Bylae A) to this article. It was the work of Tobie Wiese, then a deputy editor of Insig, who 
wrote the first draft, after which it was finalised by Wiese and Du Plessis (2015:87). It was 
then sent to individual journalists to sign and submit in their personal capacities. The 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

342 
 

statement was on a blank sheet of paper without a letterhead (Du Plessis 2015:88). According 
to Du Plessis, each signatory gave her or his home address. 

This action not only led to a divide between the older and younger generation of journalists, 
but was also experienced on a personal level by the two main role-players, Vosloo and Du 
Plessis. In fact, it was not only these two Naspers generations that were “present” in the 
episode, but also a third, unseen, one, namely that of Piet Cillié and Schalk Pienaar, with all 
three generations’ interpretation of the concept of loyal resistance that came into play. 
Vosloo (2015:78) felt he had to remain loyal to his mentors, especially Pienaar: “Should I 
negate the whole spirit of loyal resistance, as formulated by Van Wyk Louw, and by 
Naspers?” Du Plessis, too, agonised on a personal level, as can be seen in a formulation 
almost two decades later (2015:85) when he recalled how he and Vosloo had a severe 
argument. “To me personally,” he wrote, “that incident was the first of a few as the drama 
unfolded.” More would follow, “equally intense”. Du Plessis referred to the fact that Vosloo 
was his editor at Beeld, but more than that: “He was also a mentor and a father figure – one of 
the finest people I know. It was hard to know you were in disagreement with him.” The 
inherent pathos thus can also be interpreted on an intimately personal note, namely the fact 
that the representatives of all three generations – Pienaar, Vosloo and Du Plessis – each lost 
their father at a young age. Vosloo felt a special bond with his mentor, Pienaar, as did Du 
Plessis with his mentor, Vosloo, even describing him as a “father figure”. 

One can state that each generation took its stand in terms of their understanding of loyal 
resistance. This is in line with Babbie and Mouton’s (2001:403) statement about Weber’s 
concept of “verstehen”, namely to understand how circumstances, points of view and feelings 
can change over generations and should be taken into account in order to interpret role-
players’ actions. 

In this revisiting of an important event in South African media history, one should also recall 
Sonderling's (1995:90) statement that history is more than a group of human role-players, 
activities and events that have happened in (a) a specific place and (b) a specific time, and 
that it should be complemented with the understanding that there should always be space for 
individual interpretation. Twenty years later it can even be stated that this struggle did 
Afrikaans journalism a favour by positioning it in a new era. In fact, in hindsight it can be 
regarded as a kind of rite of passage in the sense that necessary cultural capital for a new 
future could be acquired – indeed, it could be described as a “new entry-point and passport 
stamp” to a new future (Du Plessis 2015:91). Twenty years later one can state that the 
interpretation of the events is a good example of both concepts of loyal resistance and the 
idea of the continuous, open dialogue that moulded Naspers’s inherent culture. Indeed, this 
construction of events is merely one such interpretation of many – all open to new 
possibilities and new elucidations. 

Keywords: Afrikaans journalism; Afrikaner-nationalism; coming of age; loyal resistance; 
Media24; media history; Nasionale Koerante; Naspers; open dialogue; Truth and 
Reconciliation Commission 

  



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

343 
 

1. Inleiding 

Twintig jaar ná die interne stryd tussen die mediabestuur van die destydse steeds hoofsaaklik 
Afrikaanse mediamaatskappy Nasionale Pers1 en ’n nuwe generasie jong leiers kan ’n mens 
dié worsteling – of “WVK-rebellie” (Du Plessis 2015:81) – as ’n soort mondigwording van 
die Afrikaanse joernalistiek sien. Die gebeurtenis was die gevolg van die versoek van die 
Waarheid-en-Versoeningskommissie (WVK) aan dié eertydse Afrikanernasionale mediahuis 
om ’n voorlegging te doen oor die jare tussen 1960 en 1994 (dus breedweg tussen die 
Sharpeville-tragedie in Maart 1960 en die eerste demokratiese verkiesing in April 1994), en 
spesifiek die media se rol in dié tydperk. Die maatskappybesluit was daarteen, en dit is toe 
uitgedaag deur die “jong Turke”-generasie. Dié episode het in 1997 tot groot onmin binne die 
Afrikaanse joernalistiek gelei tussen ’n hoofsaaklik ouer generasie Afrikaanse medialeiers 
(vergestalt deur Ton Vosloo) en ’n jonger generasie (vergestalt deur Tim du Plessis), en 
ontlok steeds sporadies kommentaar, soos byvoorbeeld in Van Deventer (2015). Hierdie 
artikel bied ’n mediageskiedkundige oorsig oor dié episode in die Afrikaanse 
mediageskiedenis – ’n gebeurtenis wat in nabetragting gesien kan word as ’n kantelpunt om 
’n nuwe tydvak binne die Afrikaanse joernalistiek in te lui en ook, soos wat Vosloo in 2015 
met Naspers se eeufees geskryf het, “omdat dit ’n plek verdien in die geskiedenis” (Vosloo 
2015:78). 

Eerstens bied hierdie artikel ’n bespreking aan van die benadering vir hierdie projek, naamlik 
dat dit vanuit ’n mediageskiedkundige vertrekpunt geskied. Daarop volg ’n bespreking van 
die Afrikanernasionale media met die fokus op Naspers en sy filiaal van toe, Nasionale 
Koerante. Die begrippe lojale verset en oop gesprek word dan bespreek omdat dit beskou kan 
word as die sleutel om die gebeure van 1997 te ontsluit. ’n Kort oorsig oor die WVK word 
voorts ook as nodige agtergrond aangebied. Die “worsteling” (Du Plessis 2015:92) self word 
daarna bespreek soos dit hom in 1997 uitgespeel het. Dit was nie net ’n verdelende interne 
stryd nie, maar ook ’n openbare een wat hom veral in die Afrikaanse media uitgespeel het. 
Ondanks die destydse bitter breuke kom hierdie artikel tot die gevolgtrekking dat in 
nabetragting gesê kan word dat dié episode as ’n soort mondigwording vir die Afrikaanse 
joernalistiek in sy geheel gesien kan word. Dit is nie ’n oorvereenvoudigde verhaal van 
“helde” en “skurke” nie, aangesien elke groepering volgens ’n diepgesetelde innerlike 
oortuiging gehandel het. Daar was boonop nie net twee generasies (vergestalt deur Vosloo en 
Du Plessis) ter sprake nie, maar ook een wat as ’t ware in die gees ook ’n hoofrol gespeel het, 
naamlik die ouer generasie van Piet Cillié en Schalk Pienaar, met as verbintenis tussen dié 
drie generasies hul interpretasie van die begrip lojale verset. 

Die gebeure kan ook beskou word as simbolies van ’n sekere bipolariteit van die Afrikaner, 
van ’n sekere gesigspunt gesien, naamlik, aan die een kant wat genoem kan word ’n rebelse, 
vryheidsoekende pool teenoor, aan die ander kant, ’n patriargale, onderdanige pool (wat op sy 
beurt die bipolariteit of paradoks in die begrip lojale verset vergestalt). Dit kan oppervlakkig 
beskou te simplisties wees, selfs ook as ’n voortsetting van die “helde-skurke”-narratief, 
aangesien die totale Afrikanerbevolking uiteraard nie as behorend tot die twee pole beskryf 
kan word nie, maar met veel meer fasette. Een akteur in dié stryd (hoewel nie toe bekend 
nie), die geskiedkundige en senior Naspers-joernalis Leopold Scholtz, het inderdaad die twee 
pole van “gehoorsaamheid” en “anargie” soos volg beskryf in wat voorberei is as Naspers se 
voorlegging by die WVK, maar wat nooit ingedien is nie: 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

344 
 

Die Afrikaners se politieke kultuur is [...] deur twee teenstrydige elemente 
gekenmerk: die tipiese vryheidsliewende, byna anargistiese karakter wat ook elders in 
die Nuwe Wêreld deur pioniersomstandighede teweeg gebring is, en ’n sterk 
patriargale tradisie van gehoorsaamheid aan leiers en gesagsfigure. Die twee het naas 
en in opposisie teenoor mekaar gestaan. (Scholtz 1997:2) 

In die WVK-geval het die rebelse element teenoor die patriargale element te staan gekom in 
wat as ’n kantelpuntgeleentheid beskryf kan word, en een waar die Afrikaanse joernalistiek 
homself ook nuut kon posisioneer en herdefinieer in ’n nuwe mediapolitieke ekologie. 
Twintig jaar later kan die stelling selfs gemaak word dat beide kampe met dié interne, hoewel 
ook openbare, stryd daarmee die Afrikaanse joernalistiek ’n guns bewys het deur Afrikaanse 
nuuskantore binne ’n moderne nuwe tydvak te plaas, aangesien dit in nabetragting ’n soort 
oorgangsritueel was waarin noodsaaklike kulturele kapitaal vir ’n nuwe toekoms verwerf kon 
word – inderdaad ’n “doeanepunt en paspoortstempel” na ’n nuwe toekoms (Du Plessis 
2015:91). 

  

2. Benadering 

Hierdie artikel word vanuit ’n mediageskiedkundige perspektief aangebied met die duidelike 
terreinafbakening en doel om ’n beskrywende mediageskiedkundige narratief eerder as ’n 
kritiese ontleding te wees. My vertrekpunt is dat die interpretasie van die gebeure oop bly, 
soos wat ook later betoog word, aangesien “views of and theories about people and society 
continually keep changing, [thus] historical interpretations of any given subject also keep 
changing” (Berkhofer aangehaal in Berger 2011:156). Brown (2003:2–3) meen dat 
geskiedskrywing uiteindelik “a subjective, imagined construction” is. Dit sluit ook aan by die 
sleutelgedagte van die “oop gesprek”, en dat dit voortgaande is. Ander benaderings tot 
hierdie studie kon byvoorbeeld vanuit ’n gender-en-media-perspektief gewees het, of vanuit 
’n perspektief van die politieke ekonomie van die media. Sulke kritiese-
ontledingsbenaderings verg egter selfstandige studies, en was nie die doel van hierdie studie 
nie. 

Wat betref metode, beklemtoon Lundy (2008:396) dat die geskiedkundige metode meer is as 
slegs die versameling van data en die verslag waarin dit neerslag vind, en dat dit ook 
“teoretiese en holistiese gevolgtrekkings oor historiese gebeure en eras” (my vertaling) 
verskaf – daarom dus ook hierdie kortbegrip insake die mediageskiedkundige benadering as 
begronding vir hierdie artikel, en sekere “holistiese gevolgtrekkings” (eerder as kritiese 
ontleding) wat oor die Naspers-WVK-kwessie gemaak kan word. 

Wat betref die veld van Suid-Afrikaanse mediageskiedenis, bestaan daar ’n tekort aan 
mediageskiedkundige studies (Rabe 2014, 2016a), en hierdie artikel wil met sy 
mediageskiedkundige benadering tot die onderwerp dus ook dié leemte help vul. 
Mediageskiedenis as ’n fokus binne die veld van mediastudie word deur Sonderling 
(1995:87) as “a fairly recent phenomenon in communication research” beskryf, met Wigston 
(2007:5) wat bevestig dat dit ’n onderbestudeerde subdissipline is. 

Media- en joernalistiekgeskiedskrywing benader, soos algemene geskiedskrywing, 
onderwerpe vanuit óf die geestes- óf die sosiale-wetenskappe-paradigma. Dié teoreties-



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

345 
 

gefundeerde vertrekpunte van (media)geskiedenis is ’n fassinerende onderwerp op sigself, 
soos ook betoog in Rabe (2014). Die fokus van hierdie artikel is egter nie 
(media)geskiedenisteorie nie, maar ’n bepaalde gebeurtenis, en hierdie bespreking van die 
verskillende begrondings word dus slegs maar as konteks aangebied. 

Die debat oor of geskiedskrywing binne die geesteswetenskappe of die sosiale wetenskappe 
val, is grootliks ’n akademies-teoretiese een. Onder diegene wat oor die teoretiese benadering 
– en die verdeeldheid onder akademici – skryf, is Partner (1986), Nord (1989), Sonderling 
(1995), Fourie (2007) en De Villiers (2012a). Ander skrywers oor die wese van 
(media)geskiedskrywing is onder andere Furet (1983), Verbeeck (2000), Brown (2003) en 
Berger (2011). Die debat tussen die geesteswetenskaplike en sosiale-wetenskaplike 
geskiedskrywers – “a controversy well into its second century” (Nord 1989:293) – gaan 
daaroor of geskiedskrywing binne ’n positivistiese paradigma tuishoort, of eerder binne ’n 
kritiese benadering. Eersgenoemde, as positivistiese (geesteswetenskaps-) benadering, bepaal 
hom by idiografiese besonderhede (dus om met die besondere te werk), terwyl die kritiese 
(sosiale-wetenskaps-) benadering nomoteties (dus veralgemenend) is. 

Die onderskeid tussen ’n geesteswetenskaplike benadering en ’n sosiale-wetenskaplike 
benadering word voorts deur Brennen (2013:94) getipologeer as die verskil tussen 
“tradisionele” en “kulturele” geskiedkundiges. Vir haar is “tradisionele geskiedkundiges” 
diegene wat die verlede bestudeer “from a positivist or post-positivist understanding of 
evidence as elements of reality” (dus vanuit die geesteswetenskappe), en in kontras is 
“kulturele geskiedkundiges” diegene wat geskiedenis vanuit ’n konstruktivistiese of kritiese-
teorieë filosofiese oriëntasie (vanuit die sosiale wetenskappe) bestudeer – soos ook deur Hall 
(1981) geformuleer. 

Albei benaderings gebruik hoofsaaklik kwalitatiewe navorsingsmetodologie en kan vanuit ’n 
wye verskeidenheid teoretiese vertrekpunte bestudeer word. Wat betref metode, beklemtoon 
Babbie en Mouton (2001:403) dat “[b]ecause historical […] research is a qualitative method, 
there are no easily listed steps to follow in the analysis of historical data”. Hulle verwys na 
Weber se bekende begrip van “verstehen”, bedoelend “the researcher must be able to take on, 
mentally, the circumstances, views, and feelings of those being studied, to interpret their 
actions appropriately”. 

“Verstehen” moet vervolgens toegepas word op die Rankeaanse “programmatic dictum” van 
eenvoudig wys “hoe dit regtig was” (“wie es eigentlich gewesen” – Carr 1961:3). 
Laasgenoemde word beskou as “waarskynlik” die beroemdste uitspraak oor die aard van 
geskiedskrywing (Stroud 1987:379). Dié ietwat simplistiese benadering van Von Ranke, wat 
beskou word as die vader van die moderne brongebaseerde geskiedskrywing, is sedert die 
begin van die 20ste eeu op verskeie vlakke krities bespreek. 

Die humaniora- of geesteswetenskaplike geskiedkundige (en dus ook dié benadering tot 
mediageskiedenis) fokus dus op unieke gebeurtenisse of opeenvolgende gebeurtenisse om dit 
binne ’n bepaalde tyd en ruimte te verstaan, terwyl die sosiale-wetenskaplike geskiedkundige 
op algemene prosesse fokus, en hoop om met gevolgtrekkings en teorieë kwessies te verklaar. 
Daar is egter ook eenstemmigheid dat die onderskeid “necessarily blurred” is, omdat 
geskiedkundiges nóg heeltemal idiografies, nóg heeltemal nomoteties kan wees. Nord skryf: 
“They move back and forth from the particular to the general, borrowing ideas and methods 
from any source available” (1989:293). 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

346 
 

Daar word gesê dat soos by alle tipologieë, die onderskeid eintlik “deurlopende 
veranderlikhede” is. Nord (1989:293) betoog dus dat daar ook binne die geskiedskrywing al 
hoe meer ’n konvergensie van die geesteswetenskappe en sosiale wetenskappe is. Ook Fourie 
(2007:145), vir wie die positivistiese en kritiese benaderings die “twee groot teorieë is 
waaruit alle massakommunikasienavorsing ontwikkel het”, skryf dat geskiedskrywing in 
wese ’n kombinasie van die twee is. Die positivistiese benadering fokus op die wetenskaplike 
metode en empiriese, en die kritiese benadering op ideologie en mag. Wetenskaplike 
geskiedskrywing gebruik albei, want dit gebruik empiriese navorsing, waarvan die resultaat 
krities, geïnterpreteer word. Die twee benaderings smelt dus ineen deurdat positivistiese 
navorsing aangevul word met kritiese vertolking en waardebepaling, en kritiese navorsing op 
sy beurt bevindings met empiriese bewyse staaf. 

Ook die kwessie van interpretasie van feite is, by wyse van spreke (soos ook hierdie artikel se 
onderwerp), oop vir interpretasie. Verbeeck (2000:387) meen geskiedskrywing kan 
geïnterpreteer word as ’n “teenwoordige verlede”. Brown (2003:1) skryf dat “historians, like 
other people, are shaped by fashion”. Soos reeds na verwys, meen Berkhofer (aangehaal in 
Berger 2011:156) dat “views of and theories about people and society continually keep 
changing, historical interpretations of any given subject also keep changing”. Die gegewe wat 
in hierdie artikel ter sake is, is dus ook oop vir interpretasie, want per slot van rekening kan 
ook gesê word dat geskiedskrywing uiteindelik “a subjective, imagined construction” is 
(Brown 2003:2–3). 

Die geskiedkundige navorsingsmetode is die voor die hand liggende benadering om die 
verlede te herevalueer in ’n poging om enige “verlede-werklikheid” (De Villiers 2012:198) te 
verstaan. Terselfdertyd moet dit ook duidelik gestel word, veral met ’n omstrede onderwerp 
soos dié van die WVK en die Afrikaanse pers, dat geen geskiedenis ooit volledig kan wees 
nie, en ek wil dít ten sterkste beklemtoon. Enige geskiedkundige kan slegs sê “hierdie gegewe 
is vir hierdie narratief in berekening gebring”. Ook dít word bepaal deur ’n sekere 
vertrekpunt, soos beskryf deur een navorser, naamlik dat geskiedkundiges uiteraard 
“onvermydelik” beïnvloed word deur persoonlike agtergrond en sosiale ervarings – daarby 
dat hoofstroomgeskiedenis deur die eeue hoofsaaklik die “fragile expressions of white male 
historians’ limited perspectives” was (Sochen 1973:ix). 

’n Verdere interessante perspektief wat hom in hierdie artikel aanbied, is die idee van die 
joernalistiek wat “history in a hurry” is, en joernaliste wat dus “historians in a hurry” is; 
insgelyks die beskrywing uit 1949 van “the journalist is himself the historian of the present, 
and the record which he puts together will, when used with critical discretion, furnish 
valuable source material for the scholar of the future who delves into the history of our times” 
(Wilkerson 1949:11). 

Dit is ook waarom weergawes van die geskiedenis so kan verskil – en waarom dit 
voortdurend herskryf kan word – ook die rede waarom geen geskiedenis kan aanspraak maak 
op die “waarheid” of die “werklikheid” nie, aangesien dit – ook volgens De Villiers 
(2012:198) – altyd gedeeltelik waar is en ’n volledige “verlede-werklikheid” onbereikbaar is. 
Die geskiedkundige Berkhofer (soos aangehaal in Berger 1998:155–6) meen: “Historians do 
not recapture or reconstruct the past when they analyze history; they interpret it according to 
surviving evidence and conceptual frameworks. All of the past reality can never be known to 
them because not all evidence remains.” 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

347 
 

Voorts, het Berkhofer gemeen, kies geskiedkundiges om nie met al die feite om te gaan nie: 

They confine their interest to man’s past, but not even all of that concerns them, for 
they further select from these data those parts that can be organized according to some 
interpretation or theory. Thus an historical synthesis is a highly selective account of a 
postulated past reality. 

Die geskiedenis kan dus geskryf en herskryf word volgens elke geskiedkundige se era en 
vertrekpunt. Berkhofer het voortgegaan: “Every step of producing history presumes 
theoretical models of man and society, which in turn seem to change in terms of the shifting 
conceptions of man and society occurring in the historian’s own society.” 

Hierop het Berger verplig gevoel om in 1998 kommentaar te lewer: “[F]or example, were 
Berkhofer writing today, he quite likely would have added the words ‘and women’s’.” 

Wat dit betref, moet dus ook gekonstateer word dat in die geval ter sprake die fokus 
hoofsaaklik val op die twee manlike protagoniste in die WVK-Naspers-verhaal – wat ook ’n 
weerspieëling van die tyd is. Die jonger joernaliste wat ná 1990 by Naspers begin werk het, 
of vroulike joernaliste, se individuele beweegredes en standpunte word hier ook nie verwoord 
nie en kan dus ’n fokus vir ’n opvolgartikel wees. Daarom is dit ook belangrik in ’n 
terreinafbakening dat beklemtoon word dat dit gaan om “a reconstructed account of past 
events” (Du Plooy 1995:91) en dat, vanuit ’n kwalitatiewe navorsingsparadigma, navorsers 
hul eie vooroordele in ag moet neem. Geertz (1993:5) verwys na die Weber-konsep dat “man 
is an animal suspended in webs of significance he himself spun”, en vra wat die “webs of 
culture and society” is wat “gespin” kan word deur verskillende eras. Deur interpretasie word 
na betekenis gesoek, en in hierdie geval kan dus gevra word wat die “webs of culture and 
society” is wat rondom die WVK en die Afrikaanse pers “gespin” is, en wat 20 jaar later 
daaruit geïnterpreteer kan word. Dit hang dus juis ook saam met die idee van die “oop 
gesprek”, wat later bespreek word, en dat interpretasie (en gesprek), dus oop en voortgaande 
is. 

In samehang met bostaande skryf Furet (1980:403–4) dat geskiedskrywers gereeld gewaarsku 
word – sonder dat hulle dit erns neem – dat iets soos ’n “suiwer” feit nie bestaan nie. Vir hom 
is historiese feite gelyk aan “intellektuele besluite”. Sonderling (1995:90) se standpunt dat 
geskiedenis meer is as ’n groep menslike rolspelers, aktiwiteite en gebeurtenisse wat op (a) ’n 
spesifieke plek en (b) ’n spesifieke tyd gebeur het, kan aangevul word met die begrip dat dit 
altyd die ruimte bied vir individuele interpretasie – waarvan die onderwerp van hierdie artikel 
’n goeie voorbeeld is. Laastens kan hierdie kort teoretisering rondom mediageskiedenis as 
begronding vir hierdie artikel afgesluit word met Lamble (2004:97) se verwysing na die 
massakommunikasieteoretici Startt en Sloan se stelling dat geskiedskrywing minstens drie 
elemente bevat, naamlik (a) bewyse, (b) interpretasie en (c) narratief. 

Hierdie narratief gaan dus nou voort met die verskaf van bewyse waarop ’n sekere 
interpretasie volg. 

  



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

348 
 

3. Konteks: Afrikanernasionale drukmedia 

Vir die doeleindes van hierdie artikel word ’n beknopte oorsig oor die ontstaan en 
ontwikkeling van Afrikanernasionale drukmedia, met die fokus op Naspers, gegee. 

’n Eie drukpers het nie saam met die Nederlandse koloniste na die Kaap gekom nie. 
Gedurende die “hele lange Kompanjiesbewind” – dus vir sowat 150 jaar – “sou Kapenaars 
nie ’n enkele dagblad uit Nederland self kon bestel” óf hul eie publikasies druk nie (Muller 
1990:1). Een vorm van nuus in die 1700’s was briewe, soos Hendrik Cloete se “Caabsche 
Nouvelles”, wat na Nederland gestuur is. Alle “dagverhale, briewe, wette en proklamasies” 
moes met die pen gedupliseer word (Nienaber 1943:3), want geen drukpers is toegelaat nie. 
Die Kompanjiesowerheid het gemeen ’n pers sou ’n instrument van revolusie wees – ook die 
rede waarom die Kaapse Patriotte se versoek vir ’n drukpers in 1779 afgekeur is. Amptelike 
dokumente en vorms is in Nederland gedruk, met seilskepe na die Kaap gebring en toe met 
die hand gekopieer (Muller 1990:2). Kaapse burgers moes koerante in Nederland vir hul 
klagtes en besware gebruik (Fourie 1994:291). 

Dit was eers ná die tweede Britse besetting van 1806 dat die afstammelinge van die 
Nederlandse koloniste ’n soeke na ’n eie identiteit en erkenning begin ontwikkel het wat in ’n 
eie pers uitdrukking moes vind. Met dié tweede en finale Britse besetting het “die 
verengelsing van die Kaap ’n werklikheid geword” (Du Plessis 1943:6). Binne ’n 
klasseverdeling was die outokratiese Britse regeerders heel bo en slawe heel onder (De 
Villiers 2012b:73). Terselfdertyd was daar ’n epiese stryd om persvryheid tussen die 
perspioniers Fairbairn, Pringle en Greig en die Kaapse koloniale owerheid aan die gang 
(Rabe 2016b). In 1822 is Engels as enigste amptelike taal van die Kaapkolonie geproklameer 
(Du Plessis 1943:7). Die koms van die Britse setlaars in 1820 en die strategiese invoer van 
Skotse predikante vir die Nederduitse Gereformeerde Kerk, asook Engelse staatsamptenare, 
het dié verengelsing versnel. Dit was binne dié klimaat dat die Hollands-Afrikaanse pers in 
die kultureel-politieke omstandighede van die eerste dekades van die 1800’s ontwikkel het 
(Du Plessis 1943:8). Die eerste Nederlandse publikasie was Het Nederduitsch Zuid-
Afrikaansche Tijdschrift van 1824 en die eerste koerant was De Zuid-Afrikaan van 1830. 
Albei was spreekbuise vir die Kaaps-Hollandse burgers. 

’n Mens kan sê dat ’n bewustelik Afrikanernasionale media saam met die Eerste en Tweede 
Afrikaanse Taalbeweging ontstaan het. Die Genootskap van Regte Afrikaners (GRA) is in 
1875 vir “ons taal, ons nasie en ons land” gestig. Giliomee beskou die GRA as die eerste 
amptelike Afrikanernasionalistiese organisasie (2012a:219) en meen Afrikanernasionalisme 
het as weerstand teen verengelsing reeds van die einde van die 1870’s ontwikkel (2012a:224). 
Volgens Du Plessis (1943:50) wou die GRA eers net die Bybel in Afrikaans vertaal, maar die 
Eerste Afrikaanse Taalbeweging was gou “deel van ’n groter nasionale beweging”. Die eerste 
Die Afrikaanse Patriot, in die proto-Afrikaans van sy tyd, is op 15 Januarie 1876 uitgegee. 
Dit was nie net ’n GRA-spreekbuis nie, maar ook kampvegter vir Afrikanernasionalisme. 

Die komplekse nagevolge van die Suid-Afrikaanse Oorlog (SAO, of Anglo-Boereoorlog, van 
1899 tot 1902) wat tot die geestelike en materiële verarming van Afrikaners in die 
voormalige Boererepublieke gelei het, was ’n sterk impetus vir die ontstaan van ’n nasionale 
beweging onder Afrikaners. Die Eerste Wêreldoorlog in 1914 en die Unie-regering se besluit 
om aan die kant van Brittanje te veg het bygedra tot die stigting van die Nasionale Party (NP) 
daardie selfde jaar. Die “geestelike verdwasing” ná die SAO het in 1914–15 plek gemaak “vir 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

349 
 

’n strewe tot selfbeskikking en erkenning as nasie met ’n eie taal en kultuur” (Scholtz 
2010:3). Afrikaner-intelligentsia het “visioene gesien van ’n Afrikaner-renaissance” van taal, 
letterkunde, geskiedenis en breë kulturele ontwikkeling sodat “die hele Afrikanervolk sy 
volle potensiaal kon uitleef, langs (maar selfstandig van) die Engelstalige Suid-Afrikaner”. 
Volgens ’n ander siening het “Christelike Nasionalisme” (Muller 1987:118) danksy “a 
remarkable feat of consensual organising” ontwikkel. Vir Muller (1987:138–9) was dit die 
Suide se “coalition of wine and fruit farmers with the financial capitalists” wat die 
landboukapitaal en “loose money” van die Noorde binne die raamwerk van ’n 
retoriekgedrewe ideologie van “Christelike Nasionalisme” ingebind het. 

Die stigting van De Nationale Pers Beperkt in 1915 (later Nasionale Pers, en vanaf 1998 
Naspers) was die gevolg van “die nasionaalvoelende Afrikaners van die Kaapprovinsie [wat] 
’n sterk behoefte [ge]voel [het] aan ’n koerant wat hul gevoelens kon vertolk” (Nienaber 
1943:118–9). Dié nuwe maatskappy sou hom binne sy eerste paar jaar as die hoofspeler binne 
die “volksarena” vestig met sy eerste publikasies: D(i)e Burger in 1915, [D(i)e] Huisgenoot 
in 1916, [Die] Volksblad2 in 1917 (die maatskappy se eerste oorname) en 
Landbou[w]weekblad in 1919 (Muller 1990). 

’n Komplekse geopolitieke geskiedenis oor byna 250 jaar was dus die aanloop tot die 
ontwikkeling van Afrikanernasionalisme en die stigting van die maatskappy wat vandag 
bekend staan as Naspers, aanvanklik in diens van ’n volksidealisme én volkskapitalisme, en 
aanvanklik as volkspers, wat ’n eeu later ’n globale speler sou wees wat homself danksy 
(media-) vernuwende leierskap dekade vir dekade nuut geposisioneer het (Rabe 2015:10–1). 
Teen 1997, die jaar waarin die gebeure rondom die onderwerp van hierdie artikel hulle 
afgespeel het, het die maatskappy homself reeds ’n paar keer hervertolk deur elke keer aan 
die voorpunt van mediategnologiese denke en praktyk te wees. Die aanvanklike Nasionale 
Pers is die eerste keer in 1950 deur Recht Malan ontbondel toe onder meer Nasionale 
Koerante, Bpk. geregistreer is, die struktuur waaronder die koerante-afdeling nog in 1997 
gefunksioneer het. In 2000 is Naspers geherstruktureer en is die sektore wat tradisioneel 
Naspers-entiteite was, onder Media24 saamgegroepeer (Company History 1915–2011). 
Naspers beskryf homself vandag as ’n “globale internet- en vermaaklikheidsgroep en een van 
die grootste tegnologiebeleggers ter wêreld” (Naspers-tuisblad). 

In 1997 was Naspers die laaste groot Afrikaanse persmaatskappy. Van die vorige 
Afrikanernasionale persmaatskappye was slegs Perskor oor, wat in daardie stadium 50% van 
Rapport besit het (De Beer en Fouché 2000:193). Benewens sy aandeel van 50% in Rapport 
was Naspers in 1997 dus die hoofspeler in die Afrikaanse mark met sy dagblaaie Die Burger, 
Beeld en Volksblad. Perskor se Die Transvaler, Die Vaderland, Hoofstad en Oggendblad het 
toe reeds gesluit (De Beer en Fouché 2000:194). 

Wat maatskappykultuur binne die Naspers van 1997 betref, het nuwe strukture, strategieë en 
tegnologie nie ’n inherente en amper instinktiewe respek vir hiërargie en senioriteit vervang 
nie. Hoewel van Naspers se koerante teen 1997 ’n meer liberale aanslag gevolg het – nadat 
die nuutgestigte Sondagkoerant Die Beeld in 1965 en die dagblad Beeld in 1974 wat genoem 
kan word “hervormingsjoernalistiek” bedryf het – was die inherente maatskappykultuur 
steeds patriargaal – die eienskap wat ’n kultuurkenmerk van die Afrikaner was, soos ook deur 
Scholtz (1997:2) belig. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

350 
 

Die Naspers-koerante het ’n komplekse redaksionele posisionering gehad, soos ook geblyk 
het uit ’n onlangse artikel oor hoe Naspers skenkings aan die NP gemaak het (Declassified: 
Apartheid profits 2017). Vosloo het byvoorbeeld met Beeld se 21ste verjaardag in 1996 
verwys na sy mentor Schalk Pienaar (redakteur van Die Beeld van 1965 tot 1970, en 
kortstondig van Beeld in 1974), wat in 1973 geskryf het daar is net een formule vir alle 
Afrikanerinstellings, naamlik “onafhanklikheid-in-gebondenheid” (Vosloo 1996:112–6). 
Vosloo het Pienaar aangehaal: “Daarby het die Afrikaanse koerant die ander belangrike 
funksie: om vandag nie te gebruik om gister te aanvaar nie, maar om ander gereed te help 
maak om môre tegemoet te gaan.” Daarteenoor het die joernalis Max du Preez egter ook (juis 
by die WVK) getuig dat “until the last few months of PW Botha’s term as state president, 
Afrikaans newspapers never opposed the NP or their security forces on any important issue” 
(in Berger 2008). De Kock (1997:23) verwys daarna dat die “ties between the Nasionale Pers 
and the National Party had remained close right up to the late eighties”. Die Burger en 
Rapport was in 1997 openlik antagonisties teenoor die WVK, soms in kru en sarkastiese taal 
(De Beer en Fouché 2000:194). 

Vir Naspers was 1997 reeds ’n beduidende jaar: die oorgee van die uitvoerende leierskap van 
Ton Vosloo aan Koos Bekker, toe hoof van Naspers se sogenaamde M-maatskappye 
(maatskappye waarin Naspers sterk belange gehad het, indien nie toe reeds 100% belange 
nie, naamlik M-Net, Multichoice, M-Web en MTN), en die jaar waarin die krag van die 
internet reeds ontsluit is. Die duo Vosloo en Bekker, toe onderskeidelik nie-uitvoerende 
voorsitter en besturende direkteur, was nou saam leiers van ’n maatskappy wat homself aan 
die voorpunt van mediategnologie geposisioneer het. Met Vosloo se uittrede as uitvoerende 
leier het hy een van die belangrikste take van ’n hoof uitvoerende beampte vervul deur sy 
opvolger goed te kies, het Vosloo later van dié oorgang gesê (in Neethling 2011). Danksy 
Vosloo se “visionêre leierskap” (De Kock 1997:21) het Naspers die elektroniese media reeds 
begin ontgin met die stigting van M-Net in 1985. Daarmee het hy Naspers as oorspronklike 
drukmediamaatskappy geposisioneer om die volgende elektronikagolf in ’n nuwe digitale 
ekonomie te ry. Vir Vosloo was die koms van die internet die belangrikste vernuwing sedert 
Gutenberg se drukpers in die 15de eeu. Die twee Naspers-leiers is in 1997 só beskryf: “Long 
regarded as the doyen of Afrikaans journalists, Vosloo has carved a place for himself as a 
visionary who transformed the ossified Nasionale Pers group into one of the most dynamic 
multimedia businesses in South Africa” (De Kock 1997:21), en Bekker as iemand wat “a 
matchless grasp and knowledge of the techniques necessary to unlock information through 
modern technology” het (De Kock 1997:26). 

Naspers het hom teen 1997 dus reeds danksy sy finansiële spierkrag en strategiese 
posisionering van ’n tradisionele drukmediamaatskappy omvorm tot ’n maatskappy wat in ’n 
nuwe, onbekende, en ongekarteerde digisfeer sou kon sake doen. Die internetdiensverskaffer 
MWEB is reeds in Januarie 1997 gestig met Antonie Roux aan die hoof. In 1998 is die 
groepnaam amptelik verkort tot Naspers (Company History 1915–2011) – een skrywer het 
gemeen “as if to disguise but not bury its roots” (Harber 2012:18). 

Maar 1997 was nie alleen ’n jaar waarin digitale winde van verandering deur Naspers gewaai 
het saam met die verandering in uitvoerende leierskap nie. Dit was later dié jaar dat ’n ouer 
Naspers-generasie en ’n jonger een ernstig rondom voorleggings aan die WVK gebots het. 

Teen 1997 is Naspers ook reeds beskryf as “’n reus”, hoewel nog getipeer as “an Afrikaans 
publishing house” (De Kock 1997:20). Met die toenmalige staatspresident Nelson Mandela se 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

351 
 

besoek aan die Naspers-Sentrum dié jaar het D.F. Malan se “streng” borsbeeld byvoorbeeld 
nog op die vierde vloer, Die Burger se redaksievloer, gestaan – ’n teken van hoe die 
maatskappy, hoewel geherposisioneer in ’n nuwe Suid-Afrika, nog sekere Afrikaner-
patriargale beginsels gehandhaaf het. De Kock beskryf dit as “’n sterk simbool”. Malan was 
die eerste redakteur van Die Burger en die eerste leier van die NP, en De Kock meen “pers en 
party was twee kante van dieselfde munt, met dieselfde doel, die oorlewing van die 
Afrikaner”. Die borsbeeld is kort daarna verwyder en aan die Piketberg-Museum geskenk.3 In 
1997 was daar egter ook nog ander relieke uit die verlede: vergrotings van voorblaaie uit die 
Afrikaner se eie “struggle”-verlede het nog Naspers se voorportaal versier. Dit is deur De 
Kock beskryf as “milestones which turned into gravestones post-F.W. de Klerk”. De Kock 
(1997:22) het na bekende Naspers-joernaliste as “its own brand of struggle journalists” 
verwys: 

[L]egendary journalists like Pienaar, Cillié and Willem Wepener and others like 
Willem de Klerk and Ton Vosloo himself, fought Verwoerd on the coloured and 
related issues, protested, provoked, worked for reform from the inside, did their 
damned to restore a moral base to Afrikaner political survival. 

Naspers se suksesgrafiek het intussen net opwaarts geklim. Teen 1997 het sy aandeelprys 
vanaf 1994, toe dit genoteer is en dit op die dag van notering op R21 gesluit het, reeds met 
150% gestyg en was sy markkapitalisasie meer as R6 miljard. Vosloo se eerste balansstaat 
aan die direksie in 1984 het ’n omset van R220 miljoen getoon; met sy uittrede as 
uitvoerende hoof in 1997 was dit R1,7 miljard (De Kock 1997:20-7). Op Vrydag 23 Junie 
2017, toe Naspers sy resultate vir die boekjaar 2016–17 bekendgemaak het, was sy 
markwaarde R1 100 miljard en sy aandeelprys R2 638,61 (Joubert 2017). 

  

4. Kortbegrip: lojale verset en oop gesprek 

As grondslag vir die betoog van hierdie artikel is dit nodig om die formulerings lojale verset 
en oop gesprek kortliks te bespreek, aangesien dié begrippe as sleutels gebruik kan word om 
die gebeure in 1997 te probeer interpreteer en te “verstaan”, volgens Weber se genoemde 
sleutelbegrip verstehen. 

In 1939 is ’n bundel versamelde rubrieke deur een van die prominente Dertigers, N.P. Van 
Wyk Louw, en wat in Die Huisgenoot verskyn het, onder die titel Lojale verset deur Naspers 
se Boekhandel-afdeling uitgegee. Dit is beskryf as “gedagteprikkelende” werk, en Piet Cillié 
sou later daarna verwys dat sy en Schalk Pienaar se “gees van rebelsheid” weerspieël is in dit 
wat Louw met sy Lojale verset aangemoedig het (Mouton 2002:20). Volgens Steyn (2002:47) 
het Louw egter reeds in die vroeë 1940’s “gedagtes oor dekolonisering en die Suid-
Afrikaanse volkerevraagstuk gehad waarby Cillié en Pienaar eers later uitgekom het”. 

Die begrip lojale verset sou metterjare dikwels gebruik word om die posisie van Naspers se 
publikasies teenoor die NP te illustreer. Die paradoks van lojaliteit én verset kom daarin na 
vore – twee aspekte wat betoog kan word ook ter sprake was in die gebeure wat hulself 
rondom die WVK-dispuut uitgespeel het. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

352 
 

Louw het met die begrip lojale verset “belangrike begrippe in die Afrikanerpolitiek ingevoer 
waarmee hy ’n misbruik van die nasionalistiese idee wou teenwerk” (Giliomee 2012b:294–
5). Drie van sy kernbegrippe was die oop gesprek, lojale verset en voortbestaan in 
geregtigheid. Volgens Louw moes die nasionalis hom altyd afvra of sy party se nasionalisme 
nie bots met die Christelike morele gebod, of voortbestaan in geregtigheid, nie. As dit ná 
indringende debat – die oop gesprek – blyk dat die Nasionale beweging oneerlik is, of ander 
skade aandoen, moet die lojale Afrikaner skerp krities wees – maar altyd “uit ’n gevoel van 
vereenselwiging met die wel en wee van die Afrikanervolk” – dus lojale verset. 

Nog ’n “polemiese boek” van Louw, Liberale nasionalisme, het “Afrikanerjoernaliste 
aangespoor om vrae te stel oor die politieke konvensies van die volk” (Mouton 2002:34). 
Volgens Mouton het Cillié en Pienaar besef 

dat die Afrikaner hom sal moet aanpas by ’n veranderende wêreld waarin die ou 
koloniale ryk besig was om ineen te stort. Die konsepte van lojale verset, liberale 
nasionalisme en die oop gesprek het hul begeerte versterk om die Afrikanerdom van 
binne te hervorm. 

Hulle het ’n proses van “sagmoedige oorreding” begin “om mede-Afrikaners daarvan te 
oortuig dat, as die volk sy toekoms wil verseker, apartheid meer moes wees as bloot [...] die 
sogenaamde klein apartheid”. Volgens Mouton (2002:34) het hulle besef “[o]m die 
Afrikaners se vryheid te verseker moes ook die vryheid van swart mense verseker word”. 
Mouton (2002:35) skryf dat dié twee joernaliste “al die morele aanmoediging nodig gehad 
wat hulle kon kry omdat die Afrikanerdom nie gereed was vir ’n oop gesprek oor sy gebreke 
nie”. 

Dié twee joernaliste is in die konteks van hul tyd as liberaaldenkendes gesien – soos wat die 
titels van hul biografieë, wat toevallig in dieselfde jaar gepubliseer is, getuig, naamlik 
Penvegter vir die een oor Cillié (Steyn 2002) en Voorloper vir Pienaar s’n (Mouton 2002). 
Hul evolusionêre soort hervormingsjoernalistiek (en dus ’n weergawe van lojale verset) was 
egter ook, soos dikwels daarna gesê is, te min, te laat. Dit sou egter die grondslag lê vir die 
hervormingsjoernalistiek van die volgende generasie, die generasie van Vosloo, sodat 
laasgenoemde in 1981 kon skryf dat die NP en die ANC rondom die onderhandelingstafel sou 
moes sit (Vosloo 1981:11). Dit was vir sy tyd revolusionêre woorde en Vosloo is deur die NP 
verguis. Mouton (2002:152–3) het dit beskryf as ’n “klein revolusie”, as ’n “stem van rede en 
gesonde verstand”, en ook dat dit “profetiese woorde” was wat net nege jaar later bewaarheid 
is. 

Die formulering oop gesprek stam uit Louw se reeks Die oop gesprek wat van Julie 1951 tot 
Desember 1953 in Die Huisgenoot verskyn het. Louw self het bedenkinge gehad oor die 
impak daarvan: “Ek besef dat die ‘volk’ nie luidkeels roep om stukkies ‘Oop gesprek’ nie, en 
self sit en popel ek ook nie om ‘my’ wysheid aan ‘my’ volk te verkondig nie” (Steyn 
1992:142). Van die rubrieke is in 1958 in twee bundels as Wêreld deur glas: swaarte- en 
ligpunte en Liberale nasionalisme gepubliseer (Steyn 1992:144). 

Teen Maart 1966 was Suid-Afrika “vir alle praktiese doeleindes ’n eenpartystaat”, en het 
Pienaar volgens Mouton (2002:60–1) onophoudelik die oop gesprek gepropageer. Sy 
“begeerte” vir ’n oop gesprek oor Suid-Afrika se uitdagings het “soos ’n goue draad deur al 
die uitgawes van Die Beeld” geloop (Mouton 2002:88–90). 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

353 
 

In die eerste Rapport van 29 November 1970 (die geamalgameerde Sondagblad tussen 
Naspers se Die Beeld en Perskor se Dagbreek) het Willem Wepener, as eerste redakteur 
(Vosloo was nuusredakteur) (Scholtz 1992:255) dit gou duidelik gemaak dat hulle nie deur 
Afrikanerpolitici voorgeskryf sou word nie: “Whatever pious words they might use […] what 
they wanted was not a newspaper but a propaganda sheet. Rapport has no intention in 
meeting their wishes” (McClurg 1987:53). 

Wepener het in sy heel eerste hoofartikel onder die opskrif “Die gesprek” aangesluit by die 
Van Wyk Louw-diktum, asook dié van sy voorganger Pienaar (in Die Beeld): “Een ding bly 
vir ons ’n lewensvoorwaarde: die gesprek moet nie afgesluit word nie. Die vrye 
meningswisseling is die lug waarsonder ons nie kan lewe nie – die vrye meningswisseling 
tussen mens en mens, tussen volk en volk” (Scholtz 1992:260). Daarna is in die gees van dié 
artikel op die middelblad jare lank ’n aktuele artikelreeks geplaas onder die titel “Die oop 
gesprek” (Wepener 1995:5). Die skrywer was Richard van der Ross, wat uiteindelik altesame 
800 rubrieke onder die skuilnaam Gus Adams vanuit die bruin perspektief binne die “oop 
gesprek” sou skryf (Verster 2013:1). Pienaar het onder meer in 1973 in Rapport geskryf dat 
die verset teen “’n verbygaande orde” bemoedigend is en “dat op elke vlak frisse winde onder 
die jong mense waai, al sou daar ook newe-dampe van verrotting wees” (Steyn 1992:384). 

Steyn (1992:380) sou later skryf dat die aard van kritiek op Afrikanernasionalisme en die NP 
tussen 1949 en 1990 “ingrypend verander” het. Volgens Steyn het Cillié dit benadruk dat 
Louw se lojale verset een van die begrippe was wat onder die vernaamste “gereedskap is in 
die proses van voortdurende vrymaking in die Afrikaanse joernalistiek”. Steyn het geskryf 
dat vir Cillié die ander kernbegrip die oop gesprek was. Volgens Steyn het die oop gesprek in 
koerantkolomme weerklink, en nie altyd met die welgevalle van die politieke leiers nie, soos 
geblyk het uit briewe van Hendrik Verwoerd en P.W. Botha aan die redakteur van Die 
Burger. 

Dit is ook dié twee begrippe lojale verset en die oop gesprek wat as sleutels vir die 
interpretasie van die 1997-gebeure gebruik kan word. 

  

5. Konteks: Die Waarheid-en-Versoeningskommissie 

Die eerste openbare vergadering van die Waarheid-en-Versoeningskommissie (WVK) is 
simbolies op 16 Desember 1995 gehou. Dit was die “Ou Suid-Afrika”-feesdag van 
Geloftedag, vroeër Dingaansdag, die herdenking van die konflik by Bloedrivier, en die 
“Nuwe Suid-Afrika”-feesdag, naamlik Versoeningsdag. Uiteindelik sou die WVK vir 
Naspers vir ’n heel ánder “Piekniek by Dingaan” – om die titel van ’n gewilde 
proteskabaretstuk te gebruik – sorg. 

Volgens Brits was die doel van die WVK onder meer om aan Suid-Afrikaners wat hulle aan 
menseregtevergrype skuldig gemaak het, die kans te gee om daaroor te getuig, en dat om 
amnestie aansoek gedoen kon word. “Dit was deel van die poging om die wonde van die 
verlede te probeer heel” (Brits 2012:570–3). Apartheid-slagoffers is aangemoedig om by 
openbare sittings te getuig. Kruisondervraging van getuies is nie toegelaat nie, maar hoorsê-
getuienis is aanvaar. Die WVK het volgens Brits meer as 21 000 verklarings ontvang en 
amnestie is aan meer as 1 000 mense verleen. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

354 
 

In van die Naspers-koerante is die WVK as die “lieg-en-bieg-kommissie” beskryf. Die 
voorsitter, Desmond Tutu, is nie alleen gedemoniseer nie, maar dikwels ook belaglik 
voorgestel (Esterhuyse 2000:63–76). Die Afrikaanse Handelsinstituut was die enigste 
Afrikaner-instelling wat erken het dat hy rassediskriminasie ondersteun het, en die NG Kerk 
het bely dat dit “’n fout” was om apartheid goed te keur (Brits 2012:573). 

Onder die WVK se spesiale sittings was een vir die media. Dit is van 15 tot 17 September 
1997 gehou. Alle media is uitgenooi om voorleggings te doen. Die sittings vir die media het 
gefokus op hul rol tussen Maart 1960 en 10 Mei 1994 (Potgieter 1997a). In ’n brief aan 
Vosloo is geskryf dat die kommissie twee soorte voorleggings verwag het: 

[F]irstly, to offer victims, particularly those journalists whose stories of abuse under 
apartheid have not been heard, the opportunity of telling their stories; and, secondly, 
to provide “as complete a picture as possible” of the “nature, causes and extent” of 
such abuses, including “the antecedents, circumstances, factors and context of such 
violations”. 

Potgieter het ook geskryf: “[I]t is not simply a question of looking at the role of the media 
during the apartheid years, and the experiences of individual journalists during those years, 
but also of describing the context in which the media functioned.” 

Verskeie briewe is uiteindelik tussen Vosloo en die WVK gewissel in ’n poging om mekaar 
te vind (dié briefwisseling is ook deur Vosloo aan alle Naspers-joernaliste wat sou belangstel, 
beskikbaar gestel). Vosloo het in sy eerste brief sy bedenkinge gelug en gesê dat die 
maatskappy graag “in ’n opbouende gees wil saamwerk”, maar eers antwoorde op sekere vrae 
verlang (Vosloo 1997a). Vosloo: “Die betrokkenheid van die Komitee oor die Skending van 
Menseregte by die media se rol is een sensitiwiteit. Die indruk word gewek dat dit daarom 
gaan om verantwoording te doen oor vergrype van media wat die menseregte van ander 
geskend het.” Vosloo het verwys na ’n WVK-verklaring oor die uitwys “van wandade 
(‘violations’) en die verkryging van ‘as complete a picture as possible of the nature and 
extent of (such) abuses’.” 

Vosloo (1997a) het geskryf: 

[Dit] maak ons ongemaklik, aangesien Naspers dit onomwonde wil stel dat hy hom 
nie skuldig ag aan enige skending van menseregte of ander gelykluidende misbruike 
nie. Vir ons sou deelname nie beteken dat ons verantwoording of belydenis kom doen 
of apologie kom vra nie. 

Die vraag, het Vosloo (1997a) geskryf, was dat as daar reeds so ’n verwagting van sulke 
wandade was, 

watter nut het dit om ons standpunt in te neem en dan die risiko te loop dat ’n 
instansie soos ons se goeie trou, geloofwaardigheid en integriteit van openbare forums 
aangeval word, soos op die politieke terrein inderdaad in sittings van die WVK gebeur 
het? 

Vosloo het gemeen ’n eerste struikelblok is die gebrek aan ’n historiese perspektief, en die 
tweede die redaksionele selfstandigheid van Naspers-koerante. Die Afrikaanse blaaie het 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

355 
 

“van die beginjare in die Afrikaans-nasionale dampkring ’n plek gevind”, maar City Press het 
“uit die staanspoor van sy verbintenis met Naspers sy missie gehad”, naamlik “die 
verwerping van apartheid” en om “ten gunste van die swart bevrydingstryd” te stry. Hy het 
ook geskryf dat dit hopelik duidelik sal wees dat dit vir Naspers – “vir wie ’n billike, 
ewewigtige en histories geregverdigde taksering van sy koerante se rol in die apartheidsjare 
’n saak van hoë erns is” – nie bloot gaan oor hy wil of nie wil getuig nie. Dit gaan oor 
Naspers se vertroue in die proses en die vermoë om by ’n resultaat te kom 

wat inderdaad vir die definiëring van die waarheid en die bevordering van versoening 
waarde sal hê. Dit gaan ook oor ons verantwoordelikheid teenoor onsself, ons 
geloofwaardigheid by geslagte se lesers en teenoor die geskiedenis om ’n bydrae te 
lewer wat aan die gewigtigheid van die saak reg sal laat geskied. 

Vosloo het geskryf dit gaan oor “’n billike hanteringsbasis deur die WVK”. “Indien u vir ons 
tevredenheid kan aanbied, sou ons bereid wees om ’n voorlegging te kom doen.” 

Die WVK het geantwoord dat hy dit “onomwonde stel” dat dit nie daarom gaan om skuldiges 
uit te wys of om ’n party in die beskuldigdebank te plaas nie (Potgieter 1997b). “Daar is 
gevolglik geen vooropvatting dat die Media [sic] en meer spesifiek die Afrikaanse pers 
daders van growwe skendings van menseregte is en nou tot verantwoording geroep word 
nie.” Die Kommissie het geskryf hy neem kennis van die historiese perspektief soos vervat in 
die boek Oor grense heen[wat deur Naspers na die WVK gestuur is], maar wil “voorstel dat u 
oorweeg om ’n verwysing na die historiese agtergrond by ’n formele submissie in te sluit”. 
Die Kommissie het ook geskryf dat hy “die openhartigheid en erns” waarmee Naspers die 
saak benader, “baie hoog op prys stel”. 

Hierop het Vosloo (1997b) geantwoord dat die bedenking oor die “uitwys van wandade” nie 
beantwoord is nie: 

U versekerings, tesame met ons eie standpunt dat die Nasionale Pers hom nie skuldig 
ag aan enige skending van menseregte of ander gelykluidende misbruike nie, bevestig 
ons standpunt dat ons nie ’n belydenis te doen of ’n apologie te lewer het nie. 

Die Naspers-direksie het die finale besluit oor ’n voorlegging aan die WVK aan die diskresie 
van Vosloo oorgelaat (De Kock 1997:27). Volgens Vosloo self het hy sy besluit gegrond op 
een woord: lojaliteit (Vosloo 2015:78). Hy het in 2015 geskryf dat dit vir hom sou wees soos 
om “die hele wese van Naspers te verloën”: 

Ek het geweier om groot geeste, boumeesters van die Pers, mentors en voorlopers 
soos Piet Cillié, Schalk Pienaar, Rykie van Reenen en Willem Wepener, en uitgewers 
soos Danie van Niekerk en Koos Human, en leiers soos MER, Alba Bouwer, Dirk de 
Villiers, Phil Weber, Willie Hofmeyr (om ’n paar te noem), te verloën oor wat hulle in 
die lig tot hul beskikking in hul diensjare as leiers geskryf of gedoen het. 

Uiteindelik, het Vosloo (2015:78) gevra: “Moes ek die hele gees van lojale verset, soos 
geformuleer deur Van Wyk Louw, en deur Naspers uitgegee, verloën?” 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

356 
 

Die gebeure het Vosloo diep geraak. Hy het later geskryf dat hy geïsoleerd gestaan het in dié 
private en openbare storm, met die beeld van “die bullebak wat weier om te getuig” (Vosloo 
2015:78). 

Die twee groot Engelse koerantgroeperings van toe, Independent Newspapers en Times 
Media Limited, het voorleggings gedoen, maar nie een van die twee Afrikaanse mediagroepe 
van toe, Naspers en Perskor, nie. Op die oog af kon dit lyk of die “tradisionele verdelingslyn” 
tussen konserwatief en liberaal gehandhaaf is, het een ontleder geskryf (Skjerdal 2000:175–
89), 

[b]ut a closer look reveals differing opinions on both sides. There were prominent 
media professionals in the English camp who opposed a submission from the liberal 
press, accordingly, there were prominent media professionals in the Afrikaans press 
who supported a submission from the formerly NP-supporting press. 

Swart joernaliste het met bitterheid getuig hoe hulle deur Engelse kollegas in die Engelse 
media behandel is. Onder hulle was Joe Latakgomo, Denis Pather en Moegsien Williams, wat 
’n snydende kritiek oor Engelse liberalisme en die pers geskryf het (Berger 2002:254–77). 

Omvattende literatuur rondom die WVK bestaan, as monografieë (byvoorbeeld Krog 1998), 
essaybundels, akademiese-joernaal-artikels en, uiteraard, beriggewing en diepte-artikels in 
die massamedia (byvoorbeeld twee onlangses, dié van Rabe (2017) en Van der Westhuizen 
(2017)). Op LitNet en in LitNet Akademies alleen byvoorbeeld lewer die trefwoord “WVK” 
altesame 380 trefslae op (WVK 2017). Al hierdie artikels is uiteraard nie navorsingsartikels 
nie, maar dit gee ’n aanduiding van die omvang van literatuur oor die WVK. Van die werk 
wat fokus op die Afrikaanse pers en die WVK, as aanduiding van slegs maar ’n paar, is dié 
van Du Plessis (1998:55–6), De Beer en Fouché (2000:190–206), Skjerdal (2000:175–89), 
Krabill (2001:567–85), Verdoorlage (2005:181–99) en Wasserman (2009:61–80; 2013). 

  

6. Wél ’n Naspers-verklaring 

Wat nie algemeen bekend was nie, was dat hoewel Naspers nie ’n voorlegging gedoen het 
nie, een wel voorberei is. Leopold Scholtz, geskiedkundige en toe adjunkredakteur van Die 
Burger, is opdrag gegee om dié dokument saam te stel. Dit was getitel “Verklaring aan die 
Waarheids-en-Versoeningskommissie” en het begin deur konteks oor die Afrikaner as volk te 
gee (Scholtz 1997:1). Scholtz het onder meer geskryf: 

Elke volk is die produk van die historiese kragte wat op hom ingewerk het, so ook die 
Afrikanervolk. As die Waarheids-en-Versoeningskommissie dus wil begryp wat 
sedert 1948 rakende apartheid en menseregte-skendings gebeur het, sal hy ’n 
behoorlike begrip van dié historiese kragte moet verkry. 

Geen historiese proses is eenvoudig nie en “heelparty historiese kragte in die geval van die 
Afrikanernasionalisme en apartheid” moes geïdentifiseer en gekontekstualiseer word (Scholtz 
1997:1), en die skrywer het dit gevolglik onder die hofies “Die Afrikaners se geringe 
getalsterkte”, “Die gevoel van bedreiging”, “Geografiese en geestelike isolasie”, “Die Britse 
imperialisme en kapitalisme” en “Die Duitse romantiese nasionalisme” bespreek. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

357 
 

Scholtz het geskryf dat die Afrikaner se politieke kultuur deur twee teenstrydige kenmerke 
oorheers is: rebelsheid en onderdanigheid (1997:2). Daar was ’n byna anargistiese drang na 
vryheid, maar terselfdertyd ’n “sterk patriargale tradisie van gehoorsaamheid aan leiers en 
gesagsfigure”. 

Met die verkiesingsoorwinning in 1948 het die Afrikaner “weer sy eie baas geword” (Scholtz 
1997:2). Afrikaners was “vasbeslote om dit nie weer prys te gee nie. Dit was een van die 
belangrikste faktore wat apartheid voortgebring het” (Scholtz 1997:3). Die “oorweldigende 
getalle-oorwig van die swartes” het ’n “onverbiddelike logika” geskep: ’n “normale” 
demokrasie met ’n stelsel van een mens een stem “sou onherroeplik die einde van die 
Afrikaners se selfbeskikking beteken het”. Soos wat “hulle in 1902 onder die Britse hiel 
geplaas is, het hulle geredeneer, sou hulle nou onder swart heerskappy verswelg word”. 

Om die Afrikaner te verstaan, het Scholtz (1997:4) geskryf, moes sy reaksie op Britse 
imperialisme verstaan word. Taal was maar een kwessie; die imperialistiese aanslag was nie 
net op die polities-kulturele vlak nie, maar ook ekonomies. Britse maatskappye het “op 
beduidende skaal in Transvaal sake begin doen en in die proses arm, ongeskoolde Afrikaners 
teen ’n hongerloon in diens geneem”. Afrikanerleiers is gevolglik ook deur die Duitse 
nasionaal-sosialisme beïnvloed (Scholtz 1997:5). Dit was volgens Scholtz egter ’n meer 
“romantiese sosialisme”. Afrikaner-intellektuele het in die 1930’s “ontdek” dat Afrikaners 
“’n organiese volk” is, nie “’n blote groep individue wat dieselfde taal praat” nie. Dis daarom 
simplisties om te sê dat apartheid deur die Naziisme geïnspireer is, het Scholtz geskryf. 

Volgens Scholtz is die apartheidsburokrasie hoofsaaklik deur Verwoerd geskep: “Hieroor 
moet die geskiedeniswetenskap nog die insigte skep, maar oppervlakkig lyk dit of Verwoerd, 
van oorsprong ’n Nederlander, die apartheidsbeleid met die tipiese deurtastendheid wat 
Noordwes-Europa kenmerk, benader het – en dalk daardeur beïnvloed is” (Scholtz 1997:6). 

Naspers as instelling kan nie los van Afrikanergeskiedenis gesien word nie (Scholtz 1997:7). 
“Wat hom in die volk daar buite afgespeel het, het noodwendig ’n neerslag gevind in die Pers 
en sy publikasies, wat op hul beurt ’n duidelike rol gespeel het in die stuur van sake.” 

Ná die verlies van die Boererepublieke het Afrikaners soos vreemdelinge in hul eie land 
gevoel (Scholtz 1997:7). “Twee organisasies is opgerig om die emansipasie van die 
Afrikaners te bevorder, te wete die Nasionale Party en die Nasionale Pers. Hoe innig die band 
destyds was, blyk al uit die ooreenkoms in die naam.” Sonder dat die Pers ooit die 
ondergeskikte van die Party was, skryf Scholtz, het die twee ’n gemeenskaplike strewe en 
doelstelling gehad om die Afrikaner op te hef “uit die moeras van geestelike moedeloosheid, 
politieke onmagtigheid en ekonomiese agtergesteldheid” waarin hy vasgevang was. “Die een 
sou op die parlementêre front veg; die ander op die publisiteitsfront.” 

Scholtz (1997:7) meen teen die 1960’s “was die emansipasieproses só ver gevorder dat die 
innige band tussen die Pers en die Party al hoe minder sin gehad het”. Dat die band nie toe al 
verbreek is nie, het die geloofwaardigheid van die Pers se dagblaaie aangetas. “Bowendien is 
so ’n innige band, seker waar daar geen dwingende redes voor bestaan nie, in beginsel 
verkeerd.” 

Naspers-koerante het deur die dekades altyd die gematigde kant in opeenvolgende magstryde 
in Afrikanergeledere gekies, “en in die proses het hy soms kwaai met meer ekstremistiese 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

358 
 

faksies gebots” (Scholtz 1997:8). Volgens Scholtz het Naspers-koerante “[d]warsdeur die 
ideologiese stryd tussen die sogenaamde verligtes en verkramptes [...] strykdeur die kant van 
eersgenoemdes gekies”. Die HNP, die KP en ander verregse bewegings soos die AWB is 
“genadeloos beveg”. Hy skryf die koerante was dikwels aan die voorpunt “van verkennende 
en vernuwende denke” en die Pers se uitgewerye “het herhaaldelik met die Regering oor 
sensuur gebots”. Die koerante het ook standpunt teen die noodtoestand en maatreëls teen 
persvryheid ingeneem. 

Scholtz (1997:8) beklemtoon dat Naspers in die 1970’s en 1980’s ’n “duidelike 
identiteitsverruiming” ondergaan het. Die bevryding van wit Afrikaners en die bevordering 
van hul belange was ’n eksklusiewe doelwit wat “allengs gegroei [het] tot die bevordering 
van die Afrikaanse taal en ál sy sprekers”. 

Scholtz (1997:8) het die dokument afgesluit: “Die Nasionale Pers het in die loop van die jare 
duidelike foute begaan. As aanvaar word dat apartheid ’n fout was, was dit ook ’n fout om dit 
te steun.” Ook (1997:9): 

Apartheid, so word vandag taamlik algemeen deur die Afrikaners erken, was fout – 
fout in beginsel en fout in sy praktiese uitvoering. Dis ’n beleid wat nie werklik 
rekening gehou het met die gevoelens en behoeftes van die swartes, bruines en Indiërs 
nie, wat hul menseregte op groot skaal geskend het. 

En (1997:10): “Die Afrikaners is nie geneties voorbestem om slegter as ander volke te wees 
nie. Hul optrede sedert 1948 was die gevolg van talle historiese faktore wat op ’n unieke 
wyse by hulle saamgekom het.” 

Dié dokument is egter nooit aan die WVK voorgelê nie. ’n Oudredakteur van Die Volksblad, 
Hennie van Deventer, wat in 1997 hoof was van Nasionale Koerante onder die 
organisasiestruktuur van toe, het wel ’n voorlegging in sy persoonlike hoedanigheid gedoen. 

Van Deventer het gemeen dat redakteurs dikwels hul lesers se vermoë tot by breekpunt 
gestrek het om die nuwe politieke denke (ten gunste van hervorming) te begryp. Afrikaanse 
redakteurs, het hy geskryf, was geen slaafse napraters van die NP nie, maar het ’n prys betaal 
in die vorm van verlies van lesers, dreigemente van regses, en persoonlike trauma (De Kock 
1997:27). 

  

7. Die interne en openbare stryd 

Wat betref algemene beriggewing oor die WVK het Die Burger aanvanklik ’n “versigtig 
optimistiese” houding teenoor die WVK ingeneem (Botma 2011:127). Die koerant se 
“amptelike standpunt” het egter ontwikkel tot “open hostility, often aimed personally at the 
chairman, Archbishop Desmond Tutu”. Die redakteur, Ebbe Dommisse, het die WVK se 
optrede beskou as ’n “bevooroordeelde heksejag” op Afrikaners. 

Tog het Beeld al in Desember 1996 in ’n hoofartikel geskryf dat die media nie hulself van die 
WVK-proses kan uitsluit nie: 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

359 
 

Terwyl die soeklig van die Waarheids-en-Versoeningskommissie reeds skerp gerig is 
op die veiligheidsmagte van die vorige politieke bedeling, die kerke en selfs die 
mediese professie, is dit net logies dat dit van ander instansies en beroepsgroepe 
verwag word om die WVK ook in te lig oor húl rol in die apartheidsjare. Die vraag is 
net hoe ver ’n mens die proses behoort uit te rek. Die WVK durf nie in ’n inkwisisie 
te ontaard nie. (Media se rol 1996:8) 

Volgens dié hoofartikel het Beeld reeds by verskeie geleenthede mense, instansies en kerke 
aangeraai om voor die WVK te verskyn: “Ons kan onmoontlik onsself van so ’n proses 
probeer uitsluit.” Die artikel het ook gelui dat alles wat die media doen, wel in die openbaar 
is, en dat “Beeld spesifiek [...] niks [het] om weg te steek nie”. Die hoofartikel het ook daarna 
verwys dat die blad wel die NP ondersteun het, maar ook skerp gekritiseer het, dat in gedagte 
gehou moet word “hoe wetgewing die media verhinder het om inligting te openbaar”, en dat 
koerante verplig was om op ’n daaglikse grondslag regsadvies in te win. “Selfs by die 
owerhede was dikwels twyfel oor die toelaatbaarheid van iets. Gevolglik is meermale besluit 
om liefs iets weg te laat, pleks van ’n wet te oortree.” 

Daar was groot druk uit Beeld se redaksie om te getuig – ook dreigemente dat hulle sal 
bedank indien dit nie gebeur nie. Volgens Friedman (1997) het die redakteur, Johan de Wet, 
dit beklemtoon dat hy nie namens Beeld of die ander publikasies kan praat nie. Maar by 
jonger Naspers-redaksielede, by Beeld veral, het die druk opgebou dat die maatskappy die 
geleentheid moet gebruik om ’n voorlegging te doen. Soos Du Plessis (2015:84) dit gestel 
het: 

Naspers se afwysende houdings het my teleurgestel; ek het gedink hy begaan ’n 
historiese fout. Tydens die WVK-sittings was die hele land een groot luisterpos: Oral 
is fyn geluister, nie net na wát gesê is nie, maar ook hóé dit gesê is. Dit was ’n unieke 
geleentheid om ’n helder stem te laat hoor waarmee die maatskappy beslissend met sy 
verlede kon handel. Die geleentheid sou hom dalk nooit weer voordoen nie. 

Skynbaar onafwendbaar het twee linies binne die maatskappy – ’n ouer een, in 
gesagsposisies, en ’n jonger een, van wie etlike as adjunk- of assistentredakteurs – met 
grofgeskutwoorde teenoor mekaar begin stelling ingeneem. 

Dit is dalk ook aangevuur deur die steeds fisiese teenwoordigheid in 1997 van die genoemde 
borsbeeld van Malan in die Naspers-hoofkantoor as simbool van die apartheidsverlede, 
hoewel ouer Naspers-joernaliste inderdaad daarvan oortuig was dat hulle apartheid 
stuksgewys afgebreek het. Jonger joernaliste was egter ongedurig, en die feit dat Naspers nie 
die geleentheid gebruik het om voor die WVK te getuig nie, het die pot laat oorkook. 

Die stryd het uiteraard ook na die openbare domein uitgekring deur die beriggewing daaroor, 
waarvan selfs op die voorblad. Op 4 Julie 1997 is byvoorbeeld oor Hennie van Deventer, toe 
uitvoerende hoof van Nasionale Koerante, se voorlegging aan die WVK berig. In sy 
voorlegging het hy betoog dat “Afrikaanse koerante se sleutelrol as drywers van politieke 
hervorming binne die breë Afrikaans-Nasionale gemeenskap [...] eenvoudig verontagsaam” 
word (Afrikaanse koerante se 1997:4). 

Van Deventer het sy voorlegging as ’n persoonlike perspektief oor die rol van Die Volksblad 
van 1980 tot 1992, toe hy dié koerant se redakteur was, beskryf. Sy voorlegging was ook nie 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

360 
 

bedoel as ’n formele voorlegging “wat die hele omvangryke onderwerp van die Afrikaanse 
koerant se rol in daardie tydperk probeer bestryk nie. Dit is ook geen Naspers inisiatief nie. 
Ek praat net namens myself.” Volgens Van Deventer het Afrikaanse koerante nie nodig 
gehad om te “bieg” nie. Hy sou geen aandeel hê aan die ontkenning van sy loopbaan as 
redakteur, of sy koerant se rol om ’n beter toekoms vir almal te verseker nie. Van Deventer 
het gemeen die kritiek teen Afrikaanse koerante “wek die wanindruk dat hulle slaafse 
napraters van die Nasionale Party was. Hulle word geteken as stoere kampvegter vir die 
behoud van blanke bevoorregting deur die handhawing van die status quo.” Maar, het hy 
geskryf, 

’n [b]elangrike aspek wat ook hoegenaamd nie in daardie soort kritiek verreken word 
nie, is die mate waarin die Afrikaanse koerante se hervormingsfokus die grense van 
hul lesers se ontvanklikheid vir nuwe politieke insigte gedurig tot breekpunt, en selfs 
verby breekpunt, getoets het. 

Einde Julie is Naspers se formele antwoord aan die WVK op die voorblad van Die Burger 
onder die opskrif “Naspers sê vir WVK hy het niks om te bely” gerapporteer (Naspers sê vir 
1997:1). Die berig het gelui dat “[d]ie Nasionale Pers [...] hom nie skuldig [ag] aan enige 
skending van menseregte of ander misbruike nie. Daarom is hy nie bereid om voor die 
Waarheids-en-Versoeningskommissie verantwoording te doen of apologie aan te teken nie”. 
Volgens dié berig is “[d]ie indruk [...] gewek dat dit gaan om verantwoording doen oor 
vergrype van media wat die menseregte van ander geskend het”. Vosloo is aangehaal dat hy 
sy kommer uitgespreek het oor die aanvanklike hoëprofiel-betrokkenheid van Raymond 
Louw se Freedom of Expression Institute (FXI) by die ondersoek. “Die FXI glo die Pers is 
skuldig aan allerlei wandade en dat daar gevolglik belydenis moet wees.” 

Potgieter, as hoof van die kommissie se mediakomitee, het dit volgens die berig egter in sy 
antwoord “onomwonde” gestel dat die oogmerk van die openbare sitting nie is om “skuldiges 
ten opsigte van growwe menseregteskendings uit te wys of om enige party in die 
beskuldigdebank te plaas nie”. Die komitee vir growwe menseregteskendings hanteer die 
sitting bloot “om doelmatigheidsoorwegings”. 

Twee weke later, soos op 15 Augustus berig, het Vosloo gesê dit was sy taak “om apartheid 
op die ashoop te gooi” (Naspers het apartheid 1997:2). Hy het op ’n bestuurskonferensie van 
die Nasionale Pers gepraat, waar hy gesê het die maatskappy het “kleurblind” geword en het 
“die slagspreuk aanvaar: ‘Publiseer vir ’n voller samelewing’, met die doel om die land se 
enigste waarlik nasionale pers te wees”. Hy het herhaal: “Ons het ons koerante gespeen van 
politieke affiliasies tot volle outonomie.” Vosloo het gesê indien hy gevra sou word om ’n 
kort antwoord aan die WVK te gee, sou dit wees: “Naspers het apartheid uitgegooi.” Hy het 
toe ook verwys na die komplekse uitdagings van nuwe publikasietegnologie en hoe “die bes 
opgeleide en bes toegeruste maatskappy” die voortou sal neem. En: “Behou die beproefde en 
beproef die nuwe, moet u slagspreuk wees.” 

In Augustus se Naspersnuus, personeelblad van die maatskappy, is ook oor die kwessie berig: 

Nasionale Pers het ná heelwat korrespondensie en samesprekings met van die 
kommissarisse van die Waarheids-en-Versoeningskommissie besluit om nie ’n 
voorlegging namens al sy filiale oor die Pers se rol in die apartheidsjare te doen nie, 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

361 
 

omdat hy “hom nie skuldig ag aan enige skending van menseregte of ander misbruike 
nie”. (Ons het apartheid 1997:4) 

Vosloo het aan Naspersnuus gesê die Pers is nie “gedagvaar om ’n voorlegging te doen of oor 
wandade te kom bieg nie”, maar genooi om tot die werk van die kommissie oor die rol van 
die pers by te dra. Hy het ook verwys na die voorlegging (deur Scholtz voorberei) wat die 
Pers gereed gekry het “indien hy gedagvaar sou word”. Ná “deeglike oorweging” is egter 
teen die formele voorlegging van die dokument besluit. 

In dieselfde uitgawe is egter ook kritiek van ’n werknemer teen die besluit geplaas, wat die 
omvang van die kritiek binne die maatskappy weerspieël. “Huisgenoter, Kaapstad” het 
geskryf: 

’n Vraag: As ons binne die Pers glo dat apartheid in wese ’n stelsel van 
menseregteskending was, en gegee die feit dat ons publikasies oor dekades heen dié 
stelsel getrou onderskryf, ondersteun en verdedig het, hoe kan ons dan ook glo dat die 
Pers nie aandadig was aan die skending van menseregte nie? (Het ons dan 1997:8) 

Vosloo het as uitvoerende voorsitter repliek gelewer en geantwoord dat die skrywer die 
opdrag van die WVK verkeerd gelees het, naamlik dat dit nie daarom gaan om skuldiges ten 
opsigte van growwe menseregteskendings uit te wys of om enige party in die 
beskuldigdebank te plaas nie, en dat die stelling dat Naspers-publikasies “oor dekades heen 
dié stelsel getrou onderskryf, ondersteun en verdedig het”, van onkunde getuig. Naspers-
publikasies het inderdaad “oor baie jare verandering en uiteindelik die ‘mirakel’ van ’n 
vreedsame oorgang na ’n nuwe bestel te weeg gebring”. Hy het verder geskryf dat hy die 
volledige korrespondensie tussen Naspers en die WVK aan die skrywer stuur vir ’n volledige 
perspektief. 

Oor die rol van die WVK het Du Plessis (1997) op 7 Augustus (toe die interne stryd al fel 
was) in die rubriek “Politieke Beeld” onder die opskrif “Uitskel help nie. WVK met foute en 
al is op koers” geskryf dit is insiggewend hoe sienings oor die WVK geskuif het: “Twee jaar 
gelede, toe die proses begin het, was die felste teenkanting dié van ’n verharde swart houding 
wat gesê het: ons stel nie belang in blootlegging, amnestie en versoening nie. Ons wil 
geregtigheid hê.” Daarteenoor wou “belangrike leiers en denkers uit die apartheidsera” niks 
weet van ’n WVK nie en wou hulle ’n algemene, wetlike amnestie gehad het. Die WVK was 
volgens Du Plessis die middeweg tussen ’n “Neurenberg en wetlik gesanksioneerde 
geheueverlies”. Hy het dit beskryf as “’n [p]olitieke kompromis, ontvang en gebore in die 
sonde van ’n klassieke ruiltransaksie tussen twee teenstanders wat albei vuil hande gehad 
het”. Hy het gemeen dat die WVK tussen die “twee non-opsies van Neurenberg en ’n blanko 
amnestie” op koers was, “onvolmaak en vol foute, maar steeds op koers”. Ook: “En ondanks 
al die uitskellery, nog steeds die beste kans wat Suid-Afrikaners gehad het en sal hê om die 
boeke van die verlede vir oulaas oop te maak voordat hulle vir goed toegemaak word.” 

Op 15 Augustus is berig dat Vosloo in ’n toespraak gesê het sy werk was om apartheid op die 
ashoop te gooi (Van Staden 1997:2). “Ons het die maatskappy kleurblind gemaak en die 
slagspreuk aanvaar: ‘Publiseer vir ’n voller samelewing’, met die doel om die land se enigste 
waarlik nasionale pers te wees.” Hy het ook gesê dat die koerante “gespeen [is] van politieke 
affiliasies tot volle outonomie”. In ’n onderhoud het Vosloo gesê Naspers se koerante het 
“ten volle onafhanklik” van die NP geword en die maatskappy het ondernemings geskep wat 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

362 
 

die werklikhede van die land weerspieël het (De Kock 1997:20–7). Vosloo het ook in dié 
onderhoud sy woorde herhaal dat hy sy rol gesien het as om apartheid finaal op die ashoop te 
gooi. Dié kort en kragtige stelling sou ook sy “kort antwoord aan die WVK” wees, het De 
Kock geskryf. 

In September se Naspersnuus was daar briefwisseling tussen Julia Viljoen van Huisgenoot en 
Vosloo. Sy het geskryf: 

Waar ’n koerantgroep se politieke lojaliteite lê, hoef jy nie in sy geskiedenis te gaan 
soek nie. Jy lees dit in sy nuus- en kommentaarkolomme. Daar kry jy die “big 
picture”. 

En die “big picture” aangaande Naspers se Afrikaanse koerante was dat hulle oor 
dekades heen NP-ondersteuners was, getroue ondersteuners, natuurlik soms met 
kritiek oor sekere aspekte van apartheid, en uiteindelik ook as deelnemers aan die 
proses toe die party ’n nuwe soort toekoms begin oorweeg het. 

En die Pers? Sal die gewone man ons onthou as die NP-ondersteuners wat, in ’n tyd 
toe mense en instellings oral om ons die hand in eie boesem gesteek het oor die 
verlede, bloot dit as finale woord te sê gehad het: “Ons het niks om te bely nie.”? 
(Viljoen 1997:4). 

Hierop het Vosloo geantwoord dat die direksie die finale besluit aan hom oorgelaat het. Ná 
korrespondensie met die WVK, wat hy aan Viljoen gestuur het, het hy besluit om die 
uitnodiging van die hand te wys. Hy het ook geskryf dat die korrespondensie beskikbaar is 
aan alle redaksielede wat briewe aan Naspersnuus geskryf het. Hierna het hy puntsgewys 
onder meer geantwoord: 

1. Die direksie lê beleid neer, en redakteurs neem leiding van die direksie 
Verslaggewers maak nie die beleid van ’n koerant nie – slegs die redakteur het 
daardie gesag. In die tydperk wat die WVK se ondersoek beslaan, was net een van ons 
huidige dagbladredakteurs in die amp. Daar kan nie van opvolgers ná 1994 verwag 
word om in te staan vir hul voorgangers se beleidsrigtings nie. 

’n Verslaggewer rapporteer aan sy/haar redakteur en moet dié se standpunt aanvaar, 
want die redakteur het die gesag as beleiddraer. 

Dit staan individue vry om na eie insig te handel, maar dan as individu en nie as 
byvoorbeeld verslaggewer van ’n bepaalde publikasie nie. 

2. Naspers maak geen geheim daarvan of hardloop nie weg van die feit dat sy 
dagblaaie apartheid ondersteun het nie. Ook dat dieselfde koerante apartheid help 
afbreek het. Daarom het ons ter wille van perspektief vir die WVK aanbeveel dat hy 
Naspers se koerante se amptelike geskiedenis lees eerder as ’n bondige voorlegging. 

Naspersnuus het daarmee ook aangekondig dat hy sy korrespondensie oor die saak sluit. 

Vir die twee hoofprotagoniste, Ton Vosloo en Tim du Plessis, toe ’n adjunkredakteur van 
Beeld en aangewese redakteur van Die Burger, was dit veel meer as ’n verskil van mening, 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

363 
 

maar ’n besonder traumatiese en diep persoonlike ervaring. Vosloo het verwys na die pyn wat 
hy ervaar het weens die “thoughtless act of disloyalty towards a great institution” (De Kock 
1997:23). In ’n onderhoud veel later het Vosloo in 2011 beklemtoon dat die trauma en 
vertrouensbreuk “a fair bit of tossing and turning in bed at night” veroorsaak het (Neethling 
2011). “During this time, he had to face perhaps the biggest personal disappointment of his 
professional life.” Vosloo self het jare later daaroor geskryf dat “die wroeginge ná sewentien 
jaar nog diep in my lê” (Vosloo 2015:77), en Du Plessis (2015:85) sou self met emosie oor 
onder meer een voorval in 1997 skryf: 

In September 1997 het Vosloo op ’n Naspers-leiersberaad by die Victoria-waterval 
die laaste keer as uitvoerende hoof van die groep opgetree. ’n Informele onthaal is die 
aand in ’n reuse-boma gehou. By die voorafdrankies het Vosloo met my en Lizette 
Rabe, toe redakteur van Sarie, gesels. Gou was ons by Naspers en die WVK. Ek 
onthou Vosloo het gesê nie eens Frederik van Zyl Slabbert dink Naspers hoef te gaan 
praat nie. Dit het my geruk, want ek het baie waarde aan Slabbert se sienings geheg. 
Maar my antwoord was dat Slabbert maklik kan praat; sy rekord onder apartheid 
verskil van dié van Naspers. Vosloo het al die redes herhaal waarom Naspers gekant 
was teen deelname. Ons gesprek het heftig geword, met Rabe wat hard probeer het 
om die vrede te bewaar – sonder sukses. Vosloo en ek is op ’n onvriendelike voet 
uitmekaar. 

Die persoonlike trauma vat Du Plessis saam in dié formulering (2015:85): 

Vir my persoonlik was dit die eerste moment van ’n hele paar soos wat die drama 
ontvou het. Nog sou volg, almal ewe intens. Vosloo was vyf jaar my redakteur by 
Beeld. Meer: Hy was ook ’n mentor en ’n vaderfiguur – een van die fynste mense wat 
ek ken. Dit was swaar om te weet jy is in onvrede met hom. 

Dit was ook by dié bestuursberaad waar De Wet weer sy redaksie se saak ten gunste van ’n 
voorlegging gestel het, maar hy was nie suksesvol nie. Die ouer generasie joernaliste en 
mediabestuurders het gemeen dat die hervorming wat deur De Klerk vermag is, onmoontlik 
sou gewees het sonder die werk van Afrikaner-joernaliste “chipping away at the apartheid 
edifice when the policy proved unrealistic” (De Kock 1997:27). Hulle het sleutelrolle gespeel 
as drywers van verandering, en “[p]art of Naspers’ resentment of the Truth and 
Reconciliation Commission lies in its perception that the TRC has not – or is not inclined to 
have – any understanding of this struggle”. 

Ook in die Engelse media het die interne stryd aandag gekry. Onder meer is in die Mail & 
Guardian geskryf dat Beeld-joernaliste gedreig het om te bedank indien ’n voorlegging nie 
gedoen word nie (Friedman 1997). Die Cape Argus het op 16 September, tydens die WVK se 
mediasitting, in ’n hoofartikel geskryf: 

Conspicuous by their absence, however, are the actual allies of the apartheid regime, 
the Afrikaans press, which, in essence, has told the TRC to “go to hell”. We hope the 
TRC will make a special note of this section of the press which as a matter of policy, 
promoted racist ideologies. (Now for a 1997:9) 

Dit is vier dae later deur ’n “Dawie” (die rubriek tradisioneel deur Die Burger se redakteur 
geskryf) met die tema “pers en apartheid” gevolg (Dawie 1997:12). In reaksie op die sitting is 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

364 
 

geskryf dat “tipies, ’n paar taai klappe na die Afrikaanse koerante uitgedeel [is] oor die wyse 
waarop hulle in die apartheidstyd met die politiek en nuus omgegaan het”. Diegene wat self 
’n “besmette'' verlede gehad het, moes ter wille van hul aanvaarding “in die kringe waar hulle 
nou beweeg Roomser as die pous” wees, is geskryf. Egter ook: “Laat dit dadelik maar erken 
word: natuurlik het Afrikaanse koerante, ook Die Burger, foute begaan.” Maar dan vra die 
skrywer direk daarop ook retories: “Watter koerant begaan nooit foute nie?” 

Dawie het geskryf dit “is nou duidelik dat die Afrikaanse koerante te lank voortgegaan het 
met steun vir die apartheidsbeleid, selfs nadat geblyk het dat dit onuitvoerbaar en boonop 
griewend vir die grootste deel van die Suid-Afrikaanse bevolking was”. Dan verwys hy na 
die ontstaan van sowel Naspers as die NP “ná die Anglo-Boereoorlog, toe die Afrikaners 
verneder, vertrap en bespot was”. “Die ooreenkoms in die naam dui aan hoe die twee, elk op 
eie terrein, hul hooftaak as die sosiaal-ekonomiese en politieke emansipasie van die 
Afrikaners gesien het.” 

Die Burger en sy susterkoerante, het Dawie geskryf, steun in 1997 die beginsel van die 
demokrasie, die vrye mark, openbare moraliteit, die bevordering van Afrikaans, en nie ’n 
politieke party nie. Sy steun vir apartheid was “binne ’n historiese konteks”. Egter: 

[D]warsdeur die dekades van NP-bewind was die Nasionale Pers se koerante meer 
dikwels as nie aan die voorpunt van vernuwingsdenke. Die Burger se botsing met dr. 
Hendrik Verwoerd oor klein apartheid en bruin verteenwoordiging in die Volksraad is 
’n goeie voorbeeld. 

Dawie het ook geskryf dat “Die Burger se vernuwende denke die regstreekse aansporing was 
vir die latere oorwinning van die verligte boodskap binne die Afrikanerdom, en die 
gevolglike hervormings waartoe F.W. de Klerk in 1990 oorgegaan het”. 

Die temperatuur onder die jonger garde joernaliste het egter bly styg. Dié groep redaksielede 
van Naspers-koerante en -tydskrifte het gemeen ’n voorlegging moet gedoen word. Hoewel 
die finale syfer onseker is, het sowat 127 Naspersers uiteindelik elk ’n individuele 
voorlegging gedoen waarin hulle die aandeel wat die Afrikaanse media aan apartheid gehad 
het, verklaar het. Die Nasionale Argief in Pretoria, waar die WVK se dokumente gehou word, 
het rekord van sowat 40 verklarings (Du Plessis 2015:88). 

Die verklaring word as Bylae A by hierdie artikel aangeheg. Dit was die werk van Tobie 
Wiese, toe ’n adjunkredakteur van Insig, wat die eerste konsep geskryf het, waarna dit deur 
hom en Du Plessis (2015:87) verfyn is. Dit is daarna na individuele joernaliste gestuur om as 
individue te teken. Buiten die joernaliste van Naspers-koerante en -tydskrifte het ook 
oudjoernaliste die verklaring onderteken. Die verklaring was op ’n blanko vel sonder 
briefhoof (Du Plessis 2015:88). Volgens Du Plessis het elke ondertekenaar haar of sy 
huisadres per hand onderaan geskryf. In die Noorde is almal se verklarings in een bondel na 
die WVK geneem; in die Suide is, volgens Wiese, die verklarings meestal individueel 
ingedien. 

Du Plessis (2015:89) het ’n aparte brief op ’n blanko vel papier vanaf sy huisadres aan die 
voorsitter van die WVK gestuur waarin hy onder meer geskryf het: 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

365 
 

Dit moet uitdruklik beklemtoon word dat al die verklarings in ’n persoonlike 
hoedanigheid gedoen is. Niemand is gemagtig om namens die Nasionale Pers of enige 
Naspers-publikasie te praat nie. 

Ek wil graag op rekord plaas dat geen werknemer van Beeld of die Nasionale Pers 
met afdanking gedreig is indien hy of sy ’n voorlegging aan die WVK sou doen nie. 

Hy het dit met “Tim du Plessis, joernalis verbonde aan Beeld” onderteken (Du Plessis 
2015:89). Sy aangewese redakteurskap van Die Burger is intussen met “wedersydse 
instemming” gekanselleer (De Kock 1997:23). 

Koerante was ’n integrerende deel van die apartheidmagstruktuur, het die verklaring gelui, en 
die joernaliste het hulle as moreel medeverantwoordelik beskou vir wat in die naam van 
apartheid gebeur het (Brits 2012:573). Die dokument het ook gelui dat lesers nie voldoende 
ingelig was oor die ongeregtigheid van apartheid nie, en dat Naspers deel was van ’n 
magstelsel wat apartheid ondersteun het, onder meer met steun tydens verkiesings en 
referendums. 

Oor die interne ontvouing van die drama binne Naspers het Wiese, wat saam met Du Plessis 
en Arrie Rossouw (toe saam met Du Plessis adjunkredakteur van Beeld) die leiers van die 
“dissidente” was, later geskryf hulle het aan die Beeld-hoofartikel waarin geskryf is dat die 
media behoort te getuig, “vasgeklou soos nete want dit het vir ons die deur oopgeskuif om 
juis dit te doen” (Wiese 2012). Volgens Wiese het Vosloo en Du Plessis “’n paar gespanne 
gesprekke oor ’n moontlike voorlegging gehad”. 

Wiese het gemeen die Naspers-bestuur het die tydsgees sleg gelees: “Dit was aan die einde 
van 1997, byna agt jaar na F.W. die Rubikon oorgesteek het, agt jaar nadat Die Muur geval 
het, post-modernisme was al deel van ons woordeskat […] maar hulle was nog onder die 
indruk dat hulle hul werknemers se politieke mening en gewete kon voorskryf.” Wiese het 
bygevoeg: “Laat dit tot die eer van Naspers gesê word: Baie van die dissidente is metterjare 
bevorder. ’n Hele paar het redakteurs geword. Die name sal dit bevestig.” 

Desmond Tutu het die verklaring verwelkom (Hoffman 1997a:10). Hy het “binne ure” nadat 
hy die individuele verklarings ontvang het, ’n verklaring uitgereik wat gelui het (Du Plessis 
2015:89–90): 

The Truth and Reconciliation Commission today received the submission which 
follows this statement, signed by 127 journalists from Nasionale Pers newspapers and 
magazines. 

The submission has been endorsed by journalists, in their individual capacities, from 
Beeld, Die Burger, Rapport, Volksblad, Insig, Huisgenoot, Sarie, You and Fair Lady, 
as well as a number of former Nasionale Pers journalists. We understand that more 
are expected to sign. 

Their submission is an extraordinarily powerful statement, and I welcome it on behalf 
of the commission and of victims of apartheid. While I understand they are not under 
threat of losing their jobs, I want to commend the journalists warmly for following 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

366 
 

their consciences in the face of very considerable opposition. Theirs is a very 
significant contribution to reconciliation and the process of healing our land. 

Op 27 September is berig oor die “dissidente” se “verskoning” by die WVK onder die opskrif 
“Meer as 100 van Naspers vra verskoning by WVK” (Hoffman 1997a:10). Volgens dié berig 
is 127 verklarings deur joernaliste van Naspers-publikasies aan die WVK oorhandig. Op 
dieselfde blad het ’n berig verskyn met die opskrif “Ton Vosloo betreur verklaring” 
(Hofmann 1997b:10). Daarvolgens het Vosloo dit betreur dat “sekere joernaliste nie Naspers 
se standpunt kon of wou snap nie”. Hy het verwys na gesprekke met “beswaarde 
redaksielede” waarin “ruimte gelaat [is] vir individuele optrede”. Vosloo het die verklaring 
gesien as “’n repudiasie van groot en eerbare name in Naspers se lang en trotse joernalistieke 
tradisie, en te betreur”. 

Op dieselfde dag is ’n brief van Johannes Grosskopf, oudredakteur en toe afgetrede professor 
in joernalistiek aan die Universiteit Stellenbosch, geplaas. Hy het geskryf: 

Dit sou darem glad nie deug as ’n firma wie se koerante so gereeld ander mense se 
optredes bespreek en ruimte gee vir lesers om dit te kritiseer, nou sy eie doen en late 
tot verbode terrein verklaar nie. ’n Vrye pers is tog in albei rigtings vry: vry om ander 
te kritiseer, en om ander ook die vryheid te gun om hom te kritiseer. (Grosskopf 1997) 

Op die brieweblaaie van die Afrikaanse koerante het korrespondente gemeen dat dit ’n 
geleentheid was wat Naspers moes gebruik het. Onder die opskrif “Afrikaanse media moet 
hul kant van die saak bring” het Martie Meiring (1997:14) geskryf dit is “teleurstellend dat 
die Afrikaanse mediagroepe nie voor die WVK wil of kan verskyn nie”. Ook: 

Daarom is ek, as oudjoernalis by Naspers, intens dankbaar dat joernaliste op ’n 
individuele basis wel hul stem kon laat hoor soos met die Naspers-redaksielede en 
oudredaksielede se dokument aan die WVK. 

As die gewone joernalis se opdrag is om die waarheid te vind, kan wel gevra word, 
wie se waarheid? In die verlede het regeringsmense gelieg op vrae van joernaliste. En 
daardie leuenaars is beskerm deur drakoniese wetgewing. So erg dat ’n koerant gesluit 
kon word, hewige geldboetes opgelê word en joernaliste opgesluit kon word. So is die 
vrae en vermoedens oor Steve Biko, Rick Turner, Neil Aggett en Ahmed Timol deur 
leuens (en in sommige joernaliste se gevalle, dreigemente) gesnoer. 

Die veelgeroemde persvryheid van Suid-Afrika was so vry soos ’n voël in ’n hok. Ons 
hét ons wagters op die mure gehad, mense soos Schalk Pienaar, Rykie van Reenen, 
Piet Cillié (al wil Donald Woods hom steeds verguis), Johannes Grosskopf, Ton 
Vosloo en Lang Dawid de Villiers om net ’n paar te noem, maar ook hulle was net ’n 
vingerlit ver van die wraak van die wet, en nog meer vernederend, die tapyt van ’n 
landsleier. 

Die WVK sit blykbaar nie lekker in baie Afrikanersektore se klere nie. Die 
minagtende woorde van “bieg” en “lieg” word so maklik gebruik. Wie lieg? Wie 
bieg? Is mense wat voor die WVK verskyn, nie daar om helderheid te gee oor dinge 
wat in die verlede gebeur het nie? En is die rede daarvoor dat sulke dinge nie weer 
moet gebeur nie? 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

367 
 

Watter vreeslike gevoeligheid, kleinlikheid dwing so baie van ons mense om met 
agterdog en verdagmakery ’n instelling soos die WVK te wil afmaak as ’n heksejag? 
Het wat ons al gehoor het, hoe mergelend ook, nie gehelp om ’n perspektief te kry op 
daardie tyd wat so verskriklik skeefgeloop het vir ons as volk nie? 

In nog ’n brief beskuldig ’n leser Beeld daarvan dat hy selfs geswyg het oor die voorlegging 
van die 127 joernaliste: “[d]ie berig kom van ’n korrespondent in Kaapstad, en die skamper 
gegewens oor die inhoud en die ondertekenaars van die WVK-voorlegging word uit ’n Sapa-
berig aangehaal” (Mynhardt 1997). 

Nog ’n leser, ’n oudwerknemer van Perskor, het geskryf: 

Aan al die redaksielede van Beeld en ander Naspers-koerante wat besluit het om ’n 
voorlegging aan die WVK te maak: Baie geluk en baie dankie dat julle die moed van 
julle oortuiging gehad het. Ek, as oudverslaggewer van Perskor-koerante en ’n 
ongereelde medewerker tot Naspers-publikasies, wil my graag hiermee vereenselwig. 
Het daghet overal … uiteindelik. (Van Heerden 1997) 

Ook onder joernaliste het die woorde gevlieg. In Oktober het Rykie van Reenen in ’n 
persoonlike e-pos aan haar korrespondent geskryf dat sy reeds in besit is van die “geheime” 
voorlegging wat Scholtz “in opdrag” as “’n stuk oor apartheid, Naspers en die NP geskryf 
het” en wat, soos sy skryf, “glo by die agterdeur van die WVK ingesmokkel is” (Van Reenen 
1997). Sy sluit af: “‘Amptelik’ het ons mos niks te sê gehad nie!” Sy bied dan vir die 
korrespondent aan: “As jy daarin belang stel, stuur ek dit aan.” 

Verdere reaksie in die openbaar het gevolg. Óók in Oktober is ’n brief van Max du Preez in 
Beeld geplaas. Hy het geskryf (Du Preez 1997:10): 

As dit die stoffasie is waarvan ons jong Afrikaanstalige joernaliste gemaak is, dan kan 
ons nou al weet hier kom ’n herlewing in die Afrikaanse joernalistiek. Met hul WVK-
voorlegging het die kollegas ’n konkrete stap gedoen om hulself te bemagtig. 

Die Naspers-127 het vir die eerste keer vasgeskop en gesê: Ons is Afrikaans en ons is 
joernaliste. Ons bly waar ons is, maar ons eis om volgens ons gewete te praat. Ons 
beroep is ’n edel een met min plek vir ja-broers (en -susters). 

Hulle het die Afrikaanse joernalistiek – en die Nasionale Pers – ’n besondere guns 
bewys. En sommer die Afrikaanse taal ook in die oë van die meeste ander Suid-
Afrikaners. 

Du Preez het ook daarna verwys dat Naspers se koerante nie die enigstes was wat “die 
doelstellings van ’n politieke party as koerant” gesteun het nie, en dat dit “natuurlik g’n sonde 
[is] nie en gebeur wêreldwyd”. Die “sonde” was egter wel “dat die vriendskap te intiem was 
en Afrikaanse koerante daarvan weerhou het om die euwels van die vorige bestel onder die 
publiek se aandag te bring”. 

Einde Oktober het die Mail & Guardian weer ’n artikel geplaas oor die “Broedertwis” by 
Naspers (Thiel 1997:7). Daar is geskryf dat dit ’n stryd tussen die “verligtes” en 
“verkramptes” by sy twee vlagskipblaaie (Die Burger en Beeld) was, onder die leiding van 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

368 
 

twee “maverick deputy editors”, Tim du Plessis en Arrie Rossouw. Terwyl Beeld hom egter 
oor die vier jaar sedert demokrasie in ’n progressiewe publikasie omvorm het, het Die Burger 
“steadfast in its conservatism under Ebbe Dommisse” gebly. 

Die nuutaangestelde hoof uitvoerende beampte, Koos Bekker, het hom diplomaties uit die 
spervuur gehou en sou einde 1997 met ’n neutrale stelling reageer: “[I]t was an unhappy saga 
which hurt many people and which hopefully was now at an end” (De Kock 1997:23). 

Ná die WVK se finale verslag aan die einde van 1998 het een van die rolspelers in die 
Naspers-drama, Tobie Wiese (1998:12), kommentaar gelewer in ’n brief aan Die Burger wat 
onder die opskrif “WVK-verslag sny na alkante toe” geplaas is: 

Diegene wat dalk gehoop het (en ander wat so voorspel het) dat die WVK se verslag 
bloot ’n eensydige chronologie van die Afrikaner se sondes sou wees, moet bitter 
teleurgesteld wees. Want almal se sondes is ook oopgevlek. Selfs die kommissie se 
felste kritici sal heimlik moet erken dat – anders as die WVK se “eensydige” 
samestelling – sy verslag na alkante toe sny wat dit verrassend gebalanseerd en billik 
maak. Anders sou partye van regs én links in die politiek dit nie probeer dwarsboom 
het nie. 

Mense wat kan lees, sal nie meer die bewering glo dat die WVK niks anders was as 
die ANC se wraakinstrument nie. Net hulle wat (moedswillig?) verwag het ’n 
kommissie van vyftien mense kan die hemel van versoening vir miljoene laat 
aanbreek (en dit binne drie jaar!), sal steeds ’n verwytende vinger vind om op iemand 
anders te rig. 

Die verslag bied ’n groot stuk gemeenskaplike grond waarop ons almal die verlede 
kan begin verstaan, verwerk en agter ons plaas. 

Die onderwerp het egter steeds omstrede gebly. Tien jaar later, in 2008, vra George Claassen, 
toe adjunkredakteur van Die Burger (en wat in 1997 as hoof van die Departement 
Joernalistiek aan die US die verklaring onderteken het) of die hoofstroom Afrikaanse pers die 
kans verbeur het om “behoorlik skuld te bely” oor sy rol tydens apartheid, en waarom die 
vraag rondom Naspers en die WVK “steeds ’n brandende kwessie [is] wat heelwat emosies 
gaande maak” (Claassen 2008:9). Dit was na aanleiding van ’n debat oor “die rol wat die 
hoofstroom- Afrikaanse pers gespeel het in die totstandkoming, vestiging, voortdurendheid 
en uiteindelike aftakeling van apartheid” wat toe reeds in daardie tyd weke lank op die 
bladsye van BY gewoed het. 

Claassen het geskryf dat die Naspers-koerante “ongelukkig dikwels onkrities was oor die 
foute van apartheid en jare lank heeltemal te na aan die Nasionale Party was”. Daar was egter 
ook ’n “diversiteit van menings wat nog altyd binne Naspers se koerantomgewing bestaan 
het”. Hy skryf dat dié diversiteit na vore gekom het met die besluit oor die voorlegging aan 
die WVK. “Binne Naspers het die voorlegging tot ’n intense debat gelei, soms vurig, soms 
selfs grensend aan beledigend.” Hy verwys dan na die begrip lojale verset – waarna Vosloo 
ook verwys het – wat nog eendag in die geskiedenis van die Afrikaanse joernalistiek 
behoorlik aandag moet kry, 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

369 
 

ter wille van deursigtigheid, suiwer historiese perspektief en ’n behoorlike 
nalatenskap aan ’n volgende generasie joernaliste wat heel moontlik in Suid-Afrika 
onder soortgelyke druk kan verkeer om hul onafhanklikheid prys te gee en te na aan 
’n politieke party te beweeg. 

Die gebeure van 1997 het ook in 2013 ter sprake gekom toe Vosloo in ’n onderhoud gesê het 
dat sy lojaliteit aan Naspers vir hom die deurslag gegee het en dat hy nie sy voorgangers en 
mentors kon verloën nie (Vosloo 2013). Hy het toe, in nabetragting, gemeen dat Naspers tog 
die voorlegging kon gedoen het, maar dat hy in 1997 gevoel het dat hy die erfenis van 
rolmodelle soos Pienaar en Cillié sou verloën het indien hy dit sou gedoen het. 

In 2015 het hy geskryf (Vosloo 2015:78) dat hy 17 jaar later die gevolgtrekking kan maak dat 
die WVK “baie sere en vergrype uitgewys [het] wat gelei het tot heling”. Hy het ook verwys 
na “vele toesprake” waarin hy gesê het dat apartheid, soos oor vele dekades deur die NP 
toegepas, in ’n onmenslike wreedheidsbeleid ontaard het en verdienstelik in die asblik van die 
geskiedenis beland het. Die feit dat Naspers en sy koerante “dit so lank ondersteun het, was 
verkeerd” (2015:79). Hy het geskryf: “Ek sê dus helder en duidelik ’n mens moet die fout 
erken en om verskoning vra aan ons mede-Suid-Afrikaners.” Hy verwys ook na die Naspers-
leiers, aan bestuurs- en redaksiekant, wat “in kritieke jare hul rug styf gemaak het teen die 
onaanvaarbaarhede en afgryslikhede van apartheid”. Was dit nie vir hierdie lojale verset nie, 
sou die hervorming wat na ’n demokrasie gelei het, nooit gevolg het nie. 

  

8. Slotbeskouing 

In hierdie herevaluering van ’n belangrike geleentheid in die Suid-Afrikaanse 
mediageskiedenis moet eerstens weer herinner word aan Sonderling (1995:90) se stelling dat 
geskiedenis meer is as ’n groep menslike rolspelers, aktiwiteite en gebeurtenisse wat op (a) ’n 
spesifieke plek en (b) ’n spesifieke tyd gebeur het, en dat dit aangevul word met die begrip 
dat dit altyd die ruimte vir individuele interpretasie bied. Die gebeure rondom die WVK en 
Naspers in 1997, soos hier bo beskryf, is ’n goeie voorbeeld daarvan. 

Ook Startt en Sloan se stelling (in Lamble 2004:97) dat geskiedskrywing minstens drie 
elemente moet bevat, naamlik (a) bewyse, (b) interpretasie en (c) narratief, asook Weber se 
klassieke begrip van verstehen, en Von Ranke se uitspraak oor die geskiedenis, naamlik van 
“hoe dit werklik was”, is met hierdie beknopte kroniek geïllustreer. 

Ondanks die breuke van 1997, wat intussen geheel is, kan in nabetragting gesê word dat dié 
episode as ’n noodsaaklike mondigwording vir die Afrikaanse joernalistiek in sy geheel 
gesien kan word – ’n geleentheid waar hy homself nuut kon posisioneer in ’n nuwe 
mediapolitieke ekologie en waarmee hy vir homself noodsaaklike kulturele kapitaal vir ’n 
nuwe toekoms verwerf het. 

Die episode kan ook vertolk word as verteenwoordigend van die bipolariteit van die 
Afrikaner, soos ook deur Scholtz beklemtoon, naamlik, aan die een kant, ’n rebelse 
vryheidsoekende pool, teenoor, aan die ander kant, ’n patriargale pool. In die WVK-geval het 
die rebelse element teenoor die patriargale element te staan gekom in wat as ’n 
kantelpuntgeleentheid beskryf kan word – een waar die Afrikaanse joernalistiek homself ook 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

370 
 

kon herposisioneer en herdefinieer. Twintig jaar later kan die stelling gemaak word dat beide 
kampe met dié interne – hoewel ook openbare – stryd daarmee die Afrikaanse joernalistiek ’n 
guns bewys het deur Afrikaanse nuuskantore binne ’n moderne nuwe tydvak te plaas, 
aangesien dit in nabetragting ’n soort oorgangsritueel was waarin kulturele kapitaal as valuta 
vir ’n nuwe toekoms verwerf is – inderdaad ’n “doeanepunt en paspoortstempel as vertrek uit 
’n ou bestel, onderweg na ’n nuwe” (Du Plessis 2015:92). 

Die kommentator Max du Preez (1997:10) het ook gemeen die Afrikaanse joernalistiek – en 
Naspers – is met dié episode ’n “besondere guns bewys” – “[e]n sommer die Afrikaanse taal 
ook in die oë van die meeste ander Suid-Afrikaners”. 

Ook Arrie Rossouw het 17 jaar later geskryf: 

Op ironiese wyse het die hele episode in die groter prentjie bygedra tot Naspers se 
geloofwaardigheid in sy latere bemagtigings- en transformasiebesluite. Dit het ook tot 
’n groot mate die druk van Naspers-koerante afgehaal. In kort, hoewel dit nooit so 
bedoel was nie, was die rebelle-redaksielede se optrede ’n baie goeie PR-oefening. (In 
Du Plessis 2015:91) 

Nog ’n interessante aspek wat in hierdie slotbeskouing oor die gebeure belig kan word, is hoe 
manlike leierskap gemorfeer het in vroulike leierskap. Waar in die Naspers van 1997 manlike 
leiers rolspelers was, is met die maatskappy se eeufees in 2015 onder vroulike leierskap ’n 
apologie oor die verlede deur die uitvoerende hoof van Media24, Esmaré Weideman, 
aangeteken. Weideman (2015:3), wat ook die verklaring in 1997 onderteken het, het in haar 
toespraak afwisselend in Afrikaans en Engels by die Kaapse feesgeleentheid gesê: “Daar is 
baie om oor trots te wees, maar ook baie waaroor jy jou kop in skaamte laat hang.” Sy het 
onder meer gesê: “We acknowledge complicity in a morally indefensible political regime and 
the hurtful way in which this played out in our newsrooms and boardrooms” en het verwys na 
“dekades se leed en vernedering”. En: “[D]aarvoor vra ons vanaand amptelik om 
verskoning.” 

’n Belangrike punt wat dalk weer vermeld kan word, is dat daar nooit enige vergelding 
teenoor die “rebelle” was nie. Du Plessis (2015:91) skryf: “Inteendeel. Niemand dra enige 
kennis van ondertekenaars wat geviktimiseer is nie.” Peet Kruger en Arrie Rossouw het drie 
jaar later onderskeidelik die redakteurs van Beeld en Die Burger geword en Du Plessis is vier 
jaar later as Rapport se redakteur aangestel, en nog later as redakteur van Beeld. Du Plessis 
het dit toegeskryf aan Vosloo se leierskap en dat sy “ruimheid van gees grootliks die krediet” 
moet kry. Soos hy dit gestel het: Vosloo “is geen verdrywer nie. Hy maak mense bymekaar 
en bind hulle aan ’n groter idee.” Inderdaad, dit sê ook veel van mens en maatskappy dat die 
twee hoofrolspelers mekaar nie in die onaangenaamheid verloor het nie, juis ook omdat die 
kwessie van magstrukture en paternalisme in die spel was. Du Plessis het reeds voorheen 
verwys na die verhouding tussen hom en Vosloo en dat laasgenoemde meer was as ’n mentor 
– hy was ook ’n vaderfiguur. Daarom was die interne stryd eintlik ook met soveel patos 
belaai. In Junie 2014, toe Du Plessis by Media24 afgetree het, het Vosloo aan Rapport gesê 
hy en Du Plessis 

hét verskil “oor die sondes van die vaders” rondom die WVK. Ons het daardie geskil 
opgelos, hoewel my destydse standpunt nog by my spook. Tim die Jonge, het Ton die 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

371 
 

Oue, seker ’n punt (of guns?) bewys met sy aanslag wat deur die eeue by mens en dier 
voorkom: die jongeres wat die oues uitdaag. (In Retief 2014) 

Die Van Wyk Louw-begrip van lojale verset is deur drie Naspers-generasies vergestalt, al 
was die generasie van Cillié en Pienaar as ’t ware slegs in die gees teenwoordig. Teenoor die 
agtergrond van hoe Naspers in ’n kultuur van lojale verset oor dekades die NP-regering 
gekritiseer het, was Vosloo met sy interpretasie daarvan oortuig dat lojaliteit hom verhinder 
om sy voorgangers te verloën, terwyl die jong Turke ’n ander interpretasie daarvan had en 
juis geroepe gevoel het om tog voorleggings aan die WVK te maak. Daarmee kan dit ook 
gestel word dat die “oop gesprek” inderdaad oop gebly het. 

Elke generasie het met hul lojale verset sekere stellings ingeneem. Die inherente patos kan 
verder gevoer word, naamlik dat die verteenwoordigers van al drie generasies – Pienaar, 
Vosloo en Du Plessis – elk hul pa op ’n jong ouderdom verloor het, en dat Vosloo teenoor 
Pienaar, soos Du Plessis teenoor Vosloo, daarom ook ’n spesiale verbintenis met die ouer 
persoon gevoel het. Dit sluit aan by Babbie en Mouton (2001:403) se stelling oor Weber se 
verstehen-begrip oor hoe omstandighede, gesigspunte en gevoelens in ag geneem moet word 
om rolspelers se aksies te kan vertolk. 

Ook ter sprake, en ’n onderwerp wat verder belig kan word, soos ook die kwessie van lojale 
verset binne die Afrikaanse joernalistiek, en spesifiek soos dit binne Naspers gemanifesteer 
het, is dat elke generasie gehandel het volgens die oortuiging dat hy “reg” opgetree het. Soos 
Vosloo (2015:78) dit oor sy voorgangers gestel het, naamlik “oor wat hulle in die lig tot hul 
beskikking in hul diensjare as leiers geskryf of gedoen het.” 

In 1997 – en 20 jaar later – kan ’n mens sê dat die interpretasie van die begrip lojale verset 
deur die twee Naspers-kampe in die twee teenstrydighede van dié begrip gevestig het: die 
ouer garde se interpretasie gefokus op lojaliteit, die jonger garde s’n op verset, en dat dit 
binne ’n oop gesprek geskied het. Die begrip oop gesprek is veral ook van toepassing op die 
feit dat die gesprek rondom die interpretasie van, en nuwe narratiewe rondom, die Afrikaanse 
joernalistiek en die WVK voortgaande en “oop” moet bly om nuwe moontlikhede en nuwe 
interpretasies te kan ontsluit. Die onderwerp van die Afrikaanse media en die WVK-episode 
is reeds vir 20 jaar omstrede – maar juis ook “omstredenheid” moet tot nuwe insigte lei – 
danksy herevaluering van die geskiedenis en ’n verrekening van verskillende perspektiewe. 
Hierdie mediageskiedkundige kroniek met sý “(a) bewyse, (b) interpretasie en (c) narratief”, 
sý “verstehen” oor “hoe dit werklik was” toe “’n groep menslike rolspelers” en hul 
“aktiwiteite en gebeurtenisse” op ’n spesifieke plek en ’n spesifieke tyd plaasgevind het, is 
dus maar net nog ’n weergawe van die Naspers-WVK-gebeure. 

Die siening en interpretasie van die “sleutels” waarbinne die WVK-gebeure van 20 jaar 
gelede ontleed kan word, naamlik lojale verset en die oop gesprek, is my eie, en ek besef dat 
dit nie noodwendig die motivering van individuele joernaliste sou wees nie. Dit is wel met 
drie hoof-rolspelers getoets, wat nie beswaar gemaak het teen die interpretasie nie en dit 
insiggewend gevind het. 

Daar is nog ’n aspek van hierdie spesifieke weergawe van ’n episode in die mediageskiedenis 
van ’n maatskappy wat, ten slotte, nie net op maatskappyvlak (in die sin van gemeenskap én 
firma) vertolk kan word nie, maar wat ook op diep menslike vlak nuwe insigte kan bring. Dit 
is naamlik van hoe lojaliteit – en dus respek – as ’n diep menslike emosie en beginsel 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

372 
 

homself uitgespeel het tussen die rolspelers van 20 jaar gelede. Dit kan selfs vertolk word as 
hoe die wesentlike uitdaging van alle ervarings, al is dit hoe traumaties, daarom gaan om ’n 
negatief in ’n positief te omskep – en om uiteindelik groter as die situasie te wees. In hierdie 
geval het die grootheid van gees van mens (en maatskappy) die deurslag gegee. Soos Wiese 
(2013) dit ook opgesom het: “Nadat die stof gaan lê het, het Tim en Ton die vredespyp 
gerook.” ’n Mens kan konstateer dat hierdie inherente aspek van wedersydse respek – 
kulturele kapitaal van ’n diep menslike aard – 20 jaar later in ’n andersoortige tydsgees van 
“geestelike verdwasing” op verskeie vlakke dalk juis dáárom ’n blywende inspirasie is. Of 
soos Pienaar (in Scholtz 1992:260) dit in 1965 gestel het, dat “die vrye meningswisseling 
tussen mens en mens, tussen volk en volk” ’n “lewensvoorwaarde” is, en dat die “gesprek” 
nie afgesluit kan word nie – dis “die lug waarsonder ons nie kan lewe nie”. 

  

Bibliografie 

Afrikaanse koerante se sleutelrol “verontagsaam”. 1997. Die Burger, 4 Julie, bl. 4. 

Babbie, E. en J. Mouton. 2001. The practice of social research. Oxford: Oxford University 
Press. 

Bennett, T., G. Martin, C. Mercer en J. Woollacott (reds.). 1981. Culture, ideology and social 
process: a reader. Londen: Batsford in samewerking met Open University Press. 

Berger, A.A. 1998. Media research techniques. Thousand Oaks: SAGE. 

—. 2011. Media and communication research methods. Thousand Oaks: SAGE. 

Berger, G. 2002. Seeing past race: politics of the HRC’s inquiry into racial representation. 
Ecquid Novi, 23(2):254–77. 

—. 2008. A Truth Commission for SA’s journalism education? 
http://thoughtleader.co.za/guyberger/2008/10/20/a-truth-commission-for-sas-journalism-
education (13 Oktober 2012 geraadpleeg). 

Beukes, W.D. (red.). 1992a. Boekewêreld. Die Nasionale Pers in die uitgewersbedryf tot 
1990. Kaapstad: Nasionale Boekhandel. 

—. 1992b. Oor grense heen. Op pad na ’n nasionale pers 1948–1990. Kaapstad: Nasionale 
Boekhandel. 

Botma, G.J. 2011. Manufacturing cultural capital: arts journalism at Die Burger (1990–1999). 
Ongepubliseerde doktorale verhandeling, Universiteit Stellenbosch. 

Brennan, B.S. 2013. Qualitative research methods for media studies. New York en Londen: 
Routledge. 

Brits, J. 2012. Suid-Afrika ná apartheid, 1994–2004. In Pretorius (red.) 2012. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

373 
 

Brown, R.D. 2003. Microhistory and the post-modern challenge. Journal of the Early 
Republic, 23(1):1–20. 

Carr, E.H. 1961. What is history? Londen: MacMillan & Co. 

Claassen, G. 2008. Ons was nie almal so nie… Bylae tot Die Burger, 2 Februarie, bl. 9. 

Company History 1915–2011. www.naspers.com/company-history_1915-2009.php  
(27 Augustus 2013 geraadpleeg). 

Dawie. 1997. Pers en apartheid: bekyk die historiese konteks. Die Burger, 20 September, bl. 
12. 

De Beer, A.S. en J. Fouché. 2000. In search of truth: the TRC and the South African press – a 
case study. Ecquid Novi, 21(2):190–206. 

Declassified: Apartheid profits – the tap root of the National Party. 2017. Daily Maverick, 10 
Augustus 2017. https://www.dailymaverick.co.za/article/2017-08-10-declassified-apartheid-
profits-the-tap-root-of-the-national-party/#.WeS4h1uCzZ4 (29 September 2017 geraadpleeg). 

De Kock, W. 1997. Malan meets Mandela. Leadership, 16(4):20. 

De Villiers, J. 2012a. Geskiedeniswetenskap en die Nuwe Suid-Afrika – Moet die Suid-
Afrikaanse geskiedenis herskryf word? Tydskrif vir Geesteswetenskappe, 52(2):196–208. 

—. 2012b. Die Kaapse samelewing onder Britse bestuur, 1806–1834. In Pretorius (red.) 
2012. 

Du Plessis, J.H.O. 1943. Die Afrikaanse pers: ’n studie van die ontstaan, ontwikkeling en rol 
van die Hollands-Afrikaanse Pers as sosiale instelling. Ongepubliseerde doktorale proefskrif, 
Universiteit Stellenbosch. 

Du Plessis, T. 1997. Politieke beeld. Uitskel help nie. WVK met foute en al is op koers. 
Beeld, 7 Augustus. 

—. 1998. Newspaper management keeps quiet about its role in apartheid. Nieman Reports, 
52(4):55–6. 

—. 2015. Die WVK as doeanepunt en paspoortstempel onderweg na ’n nuwe toekoms. In 
Rabe (red.) 2015. 

Du Plooy, G.M. (red.). 1995. Introduction to communication. Kenwyn: Juta. 

Du Preez, M. 1997. Trots op dié Naspers-joernaliste. Beeld, 15 Oktober, bl. 10. 

Esterhuyse, W. 2000. TRC cartoons and the Afrikaner community. In Verwoerd en Mabizela 
(reds.) 2000. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

374 
 

Fourie, P.J. 1994. Nederlandstalige en Afrikaanstalige media. Internationale Colloquium 
Nederlands in de Wereld. Brussel: Vrije Universiteit Brussel Press. 

—. 2007. Media studies. Media history, media and society. 2de uitgawe. Kenilworth: Juta. 

—. 2007. Approaches to the study of mass communication. In Fourie (red.) 2007. 

Friedman, H. 1997. Naspers in the dock. Mail & Guardian, 29 Augustus. 
https://mg.co.za/article/1997-08-29-naspers-in-the-dock (20 Januarie 2013 geraadpleeg). 

Furet, F. 1983. Beyond the annales. The Journal of Modern History, 55(3):389–410. 

Geertz, C. 1993. Thick description: Toward an interpretive theory of culture. In Geertz (red) 
1993. 

Geertz, C. (red). 1993. The interpretation of cultures: Selected essays. Londen: Fontana 
Press. 

Giliomee, H. 2012a. Afrikanernasionalisme, 1875–1899. In Pretorius (red.) 2012. 

―. 2012b. ’n “Gesuiwerde” nasionalisme, 1924–1948. In Pretorius (red.) 2012. 

Given, L.M. (red.). 2008. The SAGE encyclopedia of qualitative research methods. Deel 1. 
Kalifornië: SAGE. 

Grosskopf, H.J. 1997. Lesersbrief. Die Burger, 27 September, bladsynommer onbekend. 

Hall, S. 1981. Cultural Studies: Two paradigms. In Bennet e.a. (reds.) 1981. 

Harber, A. 2012. Gorilla in the room: Koos Bekker and the rise and rise of Naspers. 
Mampoer Shorts. Johannesburg: Parktown Publishers. 

Het ons dan nie apartheid gesteun nie? 1997. Naspersnuus. Augustus, bl. 8. 

Hoffman, H. 1997a. Meer as 100 van Naspers vra verskoning by WVK. Die Burger, 27 
September, bl. 10. 

—. 1997b. Ton Vosloo betreur verklaring. Die Burger, 27 September, bl. 10. 

Joubert, N. 2017. E-pos aan artikelskrywer. 

Krabill, R. 2001. Symbiosis: mass media and the Truth and Reconciliation Commission of 
South Africa. Media, Culture & Society, 23(5):567–85. 

Krog, A. 1998. Country of my skull. Kaapstad: Random House. 

Lamble, S. 2004. Documenting the methodology of journalism. Australian Journalism 
Review, 26(1):85–106. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

375 
 

Lundy, K.S. 2008. Historical research. In Given (red.) 2008. 

Marais, P. 1990. “Uit gevangenskap.” Feesbylae. Nasionale Pers 1915–1990, bl. 13. 

McClurg, J. 1987. The Afrikaans press: from lapdog to watchdog. Ecquid Novi, 8(1):53–61. 

Media se rol. 1996. Beeld, 14 Desember, bl. 8. 

Meiring, M. 1997. Afrikaanse media moet hul kant van die saak bring. Beeld, 2 Oktober, 
bl. 14. 

Mouton, A. 2002. Voorloper. Die lewe van Schalk Pienaar. Kaapstad: Tafelberg. 

Muller, C.F.J. 1990. Sonop in die suide: geboorte en groei van die Nasionale Pers 1915–
1948. Kaapstad: Nasionale Boekhandel. 

Muller, J. 1987. Press houses at war: a brief history of Nasionale Pers and Perskor. In 
Tomaselli e.a. (reds.) 1987. 

Mynhardt, S. 1997. Is dít Beeld se belofte in sy missie? Beeld, 2 Oktober, bladsynommer 
onbekend. 

Nafziger, R. en M. Wilkerson (reds.). 1968. An introduction to journalistic research. New 
York: Greenwood Press. 

Naspers het apartheid uitgegooi – Ton Vosloo. 1997. Die Burger, 15 Augustus, bl. 2. 

Naspers sê vir WVK hy het niks om te bely. 1997. Die Burger, 26 Julie, bl. 1. 

Naspers-tuisblad. https://www.naspers.com (6 Oktober 2017 geraadpleeg). 

Neethling, E. 2011. Tea with Ton Vosloo. Leadership. www.leadershiponline.co.za  
(14 Januarie 2013 geraadpleeg). 

Nienaber, P.J. 1943. ’n Beknopte geskiedenis van die Hollands-Afrikaanse drukpers in Suid-
Afrika. Die Tweede Trek-reeks, nr. XXV. Bloemfontein, Kaapstad en Port Elizabeth: 
Nasionale Pers Beperk. 

Nord, D.P. 1989. The nature of historical research. In Stempel en Westley (reds.) 1989. 

Now for a look at the messengers. 1997. Cape Argus, 16 September, bl. 9. 

Ons het niks om weg te steek nie. 1997. Naspersnuus. Augustus, bl. 4. 

Partner, N.F. 1986. Making up lost time: writing on the writing of history. Speculum, 
61(1):90–117. 

Potgieter, D. 1997a. Brief aan T. Vosloo, 16 Maart 1997. Brief in besit van artikelskrywer. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

376 
 

—. 1997b. Brief aan T. Vosloo. 26 Junie 1997. Brief in besit van artikelskrywer. 

Pretorius, F. (red.). 2012. Geskiedenis van Suid-Afrika: van voortye tot vandag. Kaapstad: 
Tafelberg. 

Rabe, L. 2014. Reflections on writing about writing media history, or, the mapping of certain 
paradigms and certain philosophies in researching a media historiographical project. Historia, 
59(2):10–27. 

—. 2015. Inleiding. In Rabe (red.) 2015. 

Rabe, L. (red.). 2015. ’n Konstante revolusie. Naspers, Media24 en oorgange. Kaapstad: 
Tafelberg. 

Rabe, L. 2016a. Huisgenoot as tydgenoot: ’n mediageskiedkundige kroniek van ’n tydskrif as 
“skrif” van sy tyd. LitNet Akademies, 13(3):55–84. http://www.litnet.co.za/wp-
content/uploads/2016/12/LitNet_Akademies_13-3_Rabe_55-84.pdf. 

—. 2016b. Die belang van mediavryheid in Suid-Afrika: Tweehonderd jaar, twee 
gevallestudies, van die Magna Carta tot die Muilbandwet. Tydskrif vir Geesteswetenskappe, 
56(3):856–73. 

—. 2017. Naspers en die “WVK-ding”. Die Burger, 16 September, bl. 11 

Retief, H. 2014. Hanlie gesels met Tim du Plessis. Rapport, 31 Maart, bladsy onbekend. 

Scholtz, J.J.J. 1992. Rapport. In Beukes (red.) 1992b. 

Scholtz, L. 1997. Verklaring aan die Waarheids-en-Versoeningskommissie. Kaapstad. 
Dokument in besit van artikelskrywer. 

—. 2010. Die Burger vir vólle 95 jaar. Die Burger 95, bylae tot Die Burger, 26 Julie, bl. 3. 

Skjerdal, T. 2000. Mapping the gap: Finding a raison d’être in South Africa’s TRC’s media 
hearings. Ecquid Novi, 21(2):175–89. 

Sochen, J. 1973. Movers and shakers. American women thinkers and activists 1900–1970. 
New York: Quadrangle / The New York Times Book Co. 

Sonderling, S. 1995. Historical research in communication. In Du Plooy (red.) 1995. 

Stempel, G. en B. Westley (reds.). 1989. Research methods in mass communication. New 
Jersey: Prentice-Hall. 

Steyn, J.C. 1992a. Die eerste dekades van die Nasionale Boekhandel. In Beukes (red.) 1992a. 

—. 1992b. Skrywers en politiek ná 1948. In Beukes (red.) 1992b. 

—. 2002. Penvegter. Kaapstad: Tafelberg. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

377 
 

Stroud, R.A. 1987. "Wie es eigentlich gewesen” and Thucydides. Hermes, 115(3):379–82. 

Thiel, G. 1997. Broedertwis at Naspers. Mail & Guardian, 31 Oktober – 6 November, bl. 7. 

Tomaselli, K., R. Tomaselli en J. Muller (reds.). 1987. The press in South Africa. Bellville: 
Anthropos. 

Van Deventer, H. 1997. Afrikaanse koerante se sleutelrol “verontagsaam”. Die Burger, 4 
Julie, bl. 4. 

—. 2015. Ene Jannie. LitNet. https://blogs.litnet.co.za/hvandeventer/2015/09/24/ene-jannie  
(6 April 2017 geraadpleeg). 

Van der Westhuizen, C. 2017. Naspers se jong joernaliste en die WVK. Netwerk24, 5 
Oktober 2017. https://www.netwerk24.com/Stemme/Menings/naspers-se-jong-joernaliste-en-
die-wvk-20171005 (5 Oktober 2017 geraadpleeg). 

Van Heerden, D. 1997. Baie geluk, Beeld-redaksielede. Beeld, 2 Oktober, bladsy onbekend. 

Van Reenen, R. 1997. E-pos in besit van artikelskrywer. 

Van Staden, C. 1997. Naspers het apartheid uitgegooi – Ton Vosloo. Die Burger, 15 
Augustus, bl. 2. 

Verbeeck, G. 2000. A new past for a new nation? Historiography and politics in South Africa 
– a comparative approach. Historia, 45(2):387–410. 

Verdoorlage, A. 2005. Media representations of the South African Truth and Reconciliation 
Commission and their commitment to reconciliation. Journal of African Cultural Studies, 
17:181–99. 

Verster, F. 2013. Rapport: elke Sondag ’n bietjie sonde. Aanvanklik geskryf vir die Media24-
personeelblad My24, as dokument gekry van Verster. 

Verwoerd, W. en M. Mabizela (reds.). 2000. Truths drawn in jest. Claremont: David Philip. 

Viljoen, J. 1997. Laaste woord oor Naspers en die WVK. Naspersnuus, September, bl. 4. 

Vosloo, T. 1981. Soos Swapo, lê die ANC voor. Beeld, 9 Januarie, bl. 9. 

—. 1996. Beeld – 21 jaar. Ecquid Novi, 17(1):112–6. 

—. 1997a. Brief aan D. Potgieter. 26 Mei. Brief in besit van artikelskrywer. 

—. 1997b. Brief aan D. Potgieter. 22 Julie. Brief in besit van artikelskrywer. 

—. 2013. Onderhoud met artikelskrywer op 19 Maart. 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

378 
 

—. 2015. Naspers en die WVK: Branders, ’n tsunami, en steeds rimpelgolwe. In Rabe (red.) 
2015. 

Wasserman, H. 2009. Learning a new language. Culture, ideology and economics in 
Afrikaans media after apartheid. International Journal of Cultural Studies, 12(1):61–80. 

—. 2013. Die media, demokrasie en burgerlike deelname: ’n Etiek van luister. LitNet 
Akademies, 10(2):506–22. 
http://litnet.co.za/assets/pdf/joernaaluitgawe_10_2/10(2)_GW_Wasserman.pdf (5 Augustus 
2017 geraadpleeg). 

Weideman, E. 2015. Toespraak. Kaapstad, 25 Julie. Dokument in besit van artikelskrywer. 

Wepener, W. 1995. Rapport is twee maande ná sy geboorte gemáák. Rapport 25 Jaar 
Gedenkuitgawe. 6 November, bl. 5. 

Wiese, T.C. 1997. WVK-verslag sny na alkante toe. Die Burger, 4 November, bl. 12. 

—. 2012. E-pos aan artikelskrywer. 

Wigston, D. 2007. A history of South African media. In Fourie (red.) 2007. 

Wilkerson, M. 1949 [1968]. History and journalism research. In Nafziger en Wilkerson 
(reds.) 1968. 

WVK. 2017. http://www.litnet.co.za/search/?q=WVK (5 Augustus 2017 geraadpleeg). 

  

Bylae A 

Ek, ’n joernalis van __________, wat deel is van die Nasionale Pers, doen die 
volgende verklaring in my individuele hoedanigheid en nie namens die Nasionale 
Pers of enige van sy publikasies nie. 

DIT IS MY OORTUIGING DAT: 

i. Versoening tussen en geregtigheid teenoor die verskillende groepe mense in die 
land van die grootste behoeftes op die weg na nasiebou in Suid-Afrika is, en dat die 
blootlegging van ons verlede ’n essensiële deel hiervan is; 

ii. Hoewel die Waarheids- en Versoeningskommissie nie volmaak is nie, skep dit ’n 
noodsaaklike proses om te handel met ’n verdelende verlede en die onreg daarvan as 
deel van die oorgang na ’n volwaardige demokrasie met geregtigheid, respek vir 
menseregte en die oppergesag van die reg; 

iii. ’n Intieme band van vroeg in hierdie eeu bestaan en ontwikkel het tussen die 
Nasionale Pers en die Nasionale Party waarvan die koerante spreekbuise geword het; 

iv. Die koerante van die Nasionale Pers ’n integrerende deel was van die magstruktuur 
wat die stelsel van apartheid in stand gehou en toegepas het, onder meer weens die 



LitNet  Akademies       Jaargang 14, Nommer 3, 2017, ISSN 1995-5928        

 

379 
 

steun wat die meningsvormende koerante in verkiesings en referendums aan die 
Nasionale Party verleen het; 

v. Die pogings wat Afrikaanse koerante aangewend het om apartheid verander te kry 
of teen te staan, eweneens erken moet word. Dieselfde geld vir dit wat gedoen is om 
blankes voor te berei op en oor te haal tot hervorming en verandering. Dit verwater of 
neutraliseer egter nie dit wat gedoen is tot steun van apartheid nie; 

vi. Hoewel ek nie persoonlik of regstreeks betrokke was by die growwe skending van 
menseregte nie, ag ek myself moreel mede-verantwoordelik vir wat onder apartheid 
gebeur het omdat ons ’n stelsel in stand help hou het waarbinne sulke vergrype kon 
plaasvind; 

vii. Talle van ons in die apartheidsera grootliks blind en doof was vir die politieke 
aspirasies, die woede en lyding van mede Suid-Afrikaners; 

viii. Talle van ons, in die lig van die konteks waarin ons gewerk het, ons lesers nie 
behoorlik ingelig het oor die onregte van apartheid nie; daardie onregte nie sterk 
genoeg teengestaan het nie; en waar kennis daarvan bekom is, die ontkennings en 
gerusstellings van die NP-regering te geredelik aanvaar het. 

Ek bied aan almal wat as gevolg hiervan gely het, my opregte verskoning aan en 
onderneem om alles in die stryd te werp om ’n herhaling van hierdie geskiedenis te 
voorkom. 

Die verklaring was net in Afrikaans. Engelssprekende Naspers-joernaliste het hul verklarings 
ingestuur met ’n addendum: 

To all those who suffered as a result of this, we offer our sincerest apology and fully 
commit ourselves to prevent the past from being repeated. 

We were part of the past, but today we are truly new South Africans committed to the 
reconstruction of our country and the physical and emotional wellbeing of all South-
Africans. 

We the undersigned, while not employed at Nasionale Pers during the apartheid years, 
fully support the content of and sentiments expressed in this submission. 

  

Eindnotas 
1 Vandag is dié maatskappy se toenmalige titels afgewentel in sy klein filiaal, Media24, en is 
die maatskappy sedert 1998 geregistreer as Naspers, soos wat voortaan in hierdie artikel 
daarna verwys sal word. 
2 Twee maande nadat Naspers die koerant in 1917 gekoop het, het sy “taalvernuwende 
aanslag” geblyk toe die naam na Die Volksblad verander is (Marais 1990:13). Vandag heet 
die blad slegs Volksblad. 
3 Verskeie e-posse tussen die artikelskrywer en genoemde persone op 10 en 12 Junie 2013: E. 
Dommisse, A. Rossouw, B. Booyens en M. van Bart. 


	Lizette Rabe

